Od konca marca zaplatia klienti (fyzické osoby) Tatra banky napríklad za vedenie účtu namiesto doterajších 80 korún ročne 360 korún, jedna účtovná položka bude stáť namiesto štyroch korún šesť. „Cenová dostupnosť sa nevymyká bežnému štandardu bánk na Slovensku,“ povedal o novom cenníku riaditeľ public relation Tatra banky Roman Začka.
Najväčšia banka Slovenská sporiteľňa menila svoje sadzby ešte minulý rok. Jej predstavitelia netajili, že banka chce aj cenami motivovať ľudí, aby viac využívali elektronické formy komunikácie. Tento trend je pritom zjavný v celom sektore - operácie zrealizované cez telefón alebo internet sú lacnejšie ako tie v pobočkách. „Poplatky za používanie elektronických distribučných kanálov sme nemenili,“ povedal Začka.
Všeobecná úverová banka urobila minulý rok len čiastočné zmeny v cenníku a podľa slov svojho hovorcu Norberta Lazara v blízkom čase neočakáva zmeny. Na druhej strane štvrtá najväčšia banka - Československá obchodná banka už pripravuje zmeny, ktoré budú jej klientov stáť viac. Ostatní už ceny zdvihli, povedali predstavitelia banky. Pritom aj ČSOB chce, aby jej klienti viac využívali telefón a internet na obsluhu účtov, čo sa odrazí aj v rozdiele medzi cenami týchto služieb a poplatkami za operácie v pobočke.
UniBanka urobila pred koncom januára menšie úpravy, ktoré mali priniesť klientom pokles nákladov spojených s vedením účtu. Niektoré ceny šli hore aj v Istrobanke. Poštová banka menila cenník od začiatku tohto roku. Aj v jej prípade zohralo určitú úlohu prispôsobenie sa trhu. Investičná a rozvojová banka, ktorej akcie predvčerom získala maďarská OTP, sa pripravuje nielen na zmeny v cenníku.
„Tvorba poplatkov sa odvíja od nákladov spojených so správou produktov,“ povedal hovorca Všeobecnej úverovej banky Norbert Lazar. Zároveň však dodal, že ceny musia byť také, aby banka ostala konkurencieschopná. Banky si aj poplatkami vytvárajú krytie pre svoj ďalší rozvoj. „Cenová politika vždy odráža záujmy banky,“ dodal Začka.
GABRIEL KÁDASI