Ficovej kampani politológovia veľmi neveria

BRATISLAVA - Predvolebná kampaň Smeru je agresívna. V mestách sa objavili desiatky plagátov s nápismi: „Kradlo sa za Mečiara, kradne sa aj za Dzurindu.“

Súčasťou kampane sú aj vyhlásenia a tlačové besedy, na ktorých predstavitelia Smeru kritizujú politických protivníkov bez výberu. Hneď po vzniku Weissovej SDA ju začal predseda Smeru Robert Fico napádať a tvrdil, že čím bol Ľupták pre Mečiara, chce byť teraz Weiss pre Dzurindu. „SDA nie je žiadnou novou stranou, ale zberným kontajnerom pre hrobárov ľavice na Slovensku,“ povedal Fico, ktorý pred časom odišiel z rovnakej strany ako teraz Weiss. Podobne hovorí o všetkých stranách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Takouto kampaňou môže osloviť ľudí hlboko nespokojných s pôsobením predchádzajúcej a súčasnej vlády. Pracuje sa s personifikáciou: Mečiar, Dzurinda,“ hovorí sociológ Vladimír Krivý: „Využívajúc rozšírenú nespokojnosť, sa Flašík s Ficom pokúšajú prehĺbiť ju, povzbudiť negatívne emócie a vytvoriť mocný stereotyp, že medzi prvými a druhými netreba rozlišovať - prví sú zlí, druhí sú zlí, my sme tretí.“ Podľa Kusého sa snaží Fico získať čo najväčší podiel nerozhodnutých voličov.

SkryťVypnúť reklamu

Psychológ Julián Lučanský hovorí, že rozhodnutých voličov takouto agresívnou kampaňou neosloví: „Plagáty, že sa kradlo za Mečiara aj za Dzurindu, podľa mňa nevyvolajú postoje, ktoré autori očakávajú. Takýto typ kampane vzbudzuje v ľuďoch strach. V teórii voľby platí, že strach neovplyvňuje názory tak ako pozitívne riešenia. Čím je vzbudzovanie strachu silnejšie, tým je menší efekt na zmenu postojov.“

Otázne je, s kým bude chcieť Smer po voľbách spolupracovať, keď s ním budú mať partneri takéto skúsenosti. „Skúsenosť ukazuje, že iná je rétorika opozičného politika pred voľbami a iná po voľbách, keď sa mu ukazuje možnosť vstúpiť do vlády a pôsobiť v nej. Potom prichádza zodpovednosť za výroky a politik je omnoho opatrnejší,“ tvrdí politológ Miroslav Kusý. „To je aj Ficov prípad - reční nezáväzne, môže si dovoliť všetko možné. Jeho kampaň je skutočne drsná a v mnohých prípadoch až odporná. Je podobný typ ako Mečiar, a preto sa dá očakávať obrat.“ Podľa Krivého sa Smer bezohľadne riadi pravidlom - upútať za každú cenu. Agresivita má zúžiť priestor verejného slova na podporné hlasy iným. Predpokladá sa, že celkovo Smer kampaňou získa.

SkryťVypnúť reklamu

Krivý hovorí, že kampaň zodvihne negatívne emócie. „Ale to je práve jej cieľom. Testuje vkus ľudí a zároveň sa pokúša stanoviť nové meradlá - s týmto ste sa ešte nestretli, zvyknite si.

Je pravdepodobné, že útočnosť má vyvolať asociácie dynamickosti a razantnosti propagovaného hrdinu F.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 719
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 516
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 531
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 515
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 479
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 028
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 196
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu