BRATISLAVA - O predaji Slovenskej plavby a prístavov (SPaP) včera rokovalo Prezídum ako najvyšší orgán Fondu národného majetku. Podľa hovorkyne fondu Tatjany Lesajovej je rozhodnutie prezídia jednoznačné, odmietla však o ňom informovať. Prezídium totiž chce, aby ešte po ňom o predaji rozhodoval výkonný výbor fondu, ktorý už k veci zaujal stanovisko minulý týždeň. Ak bude jeho rozhodnutie rovnaké ako v prípade prezídia, tender sa uzavrie.
Tento nezvyčajný postup Lesajová vysvetľuje tým, že ide o opakovaný tender a hoci sa nám to môže zdať čudné, fond má podľa stanov na tento postup právo.
Ako sme už informovali, výkonný výbor minulý týždeň zobral na vedomie odporúčanie privatizačného poradcu vylúčiť zo súťaže ponuku firmy Port Service. V súťaži tak zostal jediný uchádzač - spoločnosť Dunajservis spolupracujúca s finančnou skupinou Penta Group.
Predajom prístavov, ktorý je už v poradí druhý a objavili sa v ňom už štyri žaloby, sa v utorok na žiadosť Strany maďarskej koalície (SMK) zaoberala aj Koaličná rada.
SMK na nej neuspela s požiadavkou o zrušenie tendra.
Podľa podpredsedu SMK Lászlóa Gyurovszkého prebieha súťaž nekorektne, zjavná je aj ekonomická nevýhodnosť celej transakcie.
Okrem toho upozornil aj na rozpredanie námornej flotily sto miliónov korún, pričom táto suma príde na účet predávaného podniku.
Ako nám Lesajová potvrdila, už počas tendra FNM ako hlavný akcionár SPaP odsúhlasil odpredaj spolu troch námorných lodí. Tie boli súčasťou informačného memoranda, ktoré dostali záujemcovia o kúpu podniku. Lode Otava a Žilina sa pred dvoma mesiacmi predali za približne 2,1 milióna dolárov, teda za vyše sto miliónov korún. Najstaršiu námornú loď Bystrica predali minulý týždeň za rádovo stotisíc korún.
Podľa bývalého riaditeľa SPaP Petra Poláčka majú lode oveľa vyššiu cenu, keďže v roku 1998 boli ocenené približne na 9,2 milióna dolárov, čo je takmer 450 miliónov korún.
Podľa Lesajovej informačné memorandum vypovedá iba o stave podniku k určitému dátumu a aj samotní uchádzači chceli lode odpredať. Ich hodnota sa podľa nej rýchlo znižovala a na rekonštrukciu jednej by bolo potrebných 25 miliónov korún.
TOMÁŠ KURTANSKÝ