Ninja Tune 2001/Wegart
Debut brightonského producenta Simona Greena si zobrali pod svoje krídla elektronici z vydavateľstva Ninja Tune. Angličania tejto hudbe hovoria „daydream soundtrack“. Hlas z gramofónovej platne nás sprevádza atmosférickými plochami jemných odtieňov, pohoda sa vlní v pomalých funky tempách, umne samplované akustické nástroje a nevtieravá elektronika dodávajú nahrávke akúsi prirodzenú vzdušnosť. Nechýbajú dokonca ani rytmicky zaranžované zvončeky.
Fanfare Ciocarlia: IAG BARIPiranha 2001/Wegart
Temperamentné fanfáry, ktoré sa začnú valiť z reproduktorov onedlho po pustení nového albumu údajne najrýchlejšej rumunskej rómskej kapely, sa už stali povestným magnetom pódií s world music od New Yorku po Tokio. Dychovke zatiaľ dych nedochádza a podmanivé rytmy balkánskej rumby s orientálnymi, gréckymi či so španielskymi „výpožičkami“ dokážu vždy roztancovať.
Eleni Karaindrouová: Trojan WomenECM 2001/Divyd
Grécka skladateľka Eleni Karaindrouová vytvorila poetický zvukový smútočný sprievod k novej inscenácii Euripidovej tragédie, ktorú režíroval Antonis Antypas. V tajomnom tichu sa stráca komorné brnkanie výlučne tradičných gréckych nástrojov, nad ktorým sa vznášajú éterické ženské zbory, a to všetko dodáva tejto óde smutne zasnený závoj s výrazne etnickým charakterom.
DJ Logic Presents Project LogicRopeadope Records / Rykodisc 2001/ Divyd
Newyorský DJ Logic sa stal v našich končinách známym napríklad spoluprácou s experimentujúcim džezovým klaviristom Urim Cainom. Teraz jeho gramofónom sekundujú Melvin Gibbs na base a bubeník Skoota Warner. Projekt sa svojou „projektovou logikou“ drží skôr pri zemi, zmietajúc sa v prerušovanom prúde hip-hopových rytmov. Chuť vynaliezať nové a nové rafinované ataky na náš sluch a pohybové ústrojenstvo je tu však stále: DJ Logic sa nebojí nových zvukov.
Boris Kovač & Ladaaba Orchest: The Last Balkan TangoPiranha 2001/Wegart
Skladateľ a saxofonista Boris Kovač žije v Novom Sade, hlavnom meste Vojvodiny. Na jeho albume sa stretáva zemitá sila, originalita a trpká clivota južanského naturelu s kompozičnou erudíciou. Klarinet a saxofón vyjú, akordeón s kontrabasom a perkusiami neúnavne, no decentne držia strhujúci rytmus, do ktorého zaznieva gitara a husle.
Hudba vojvodinského malomestského komorného orchestra vás nepustí. Dúfam, že toto nebude skutočne posledné balkánske tango.
Autor: SLÁVO KREKOVIČ(Autor je šéfredaktor 3/4 revue)