om zabezpečí maximálnu výšku výnosov a maximalizuje hodnotu ostávajúceho 51-percentného balíka akcií, ktorý ostane vo vlastníctve štátu. O návrhu privatizačného poradcu má dnes rozhodnúť vláda.
Podľa odporúčaní Deloitte & Touche je predaj časti akcíí Transpetrolu akýmkoľvek iným spôsobom nevýhodný. „Strategický investor s dlhodobým obchodným zámerom bude pripravený zaplatiť oveľa vyššiu prémiu za majetok Transpetrolu (…), ktorý je mimoriadne cenný, pretože mu umožní významne ovplyvňovať budúci vývoj v regióne,“ uvádza sa v správe, ktorú na rokovanie vlády predloží rezort hospodárstva a privatizácie.
Inštitucionálny investor by poškodil podnik
Transpetrol v súčasnosti realizuje rozsiahly investičný program s cieľom modernizovať technológie na splnenie požiadaviek náročnejšej európskej legislatívy v oblasti životného prostredia a tiež zvýšiť svoje skladovacie kapacity pre ropu (približne 3 mld Sk v rokoch 2001 až 2005).
„Inštitucionálny investor by hľadal atraktívny finančný výnos v krátkodobom alebo strednodobom časovom horizonte alebo značné zvýšenie hodnoty jeho investície, pričom by následne tento zisk realizoval prostredníctvom predaja svojho podielu v budúcnosti. Tieto investície výrazne obmedzia schopnosť spoločnosti vyplácať dividendy počas nasledujúcich štyroch rokov, čím znížia krátkodobé a strednodobé výnosy pre inštitucionálneho investora. Vzhľadom na jednoduchý predpoklad časovej hodnoty peňazí by takýto investor požadoval výrazný diskont na kompenzáciu skutočnosti, že by musel na získanie primeranej návratnosti svojej investície čakať. Okrem toho inštitucionálni investori s krátkodobými časovými horizontmi návratnosti investícií môžu na spoločnosť vyvíjať tlak, aby realizáciu investičného programu odložila, čo by v konečnom dôsledku mohlo poškodiť dlhodobú konkurencieschopnosť podniku,“ uvádza sa v návrhu.
Argumentom v prospech predaja strategickému investorovi je podľa Deloitte & Touche aj očakávaná kalkulácia inštitucionálnych investorov. „Akékoľvek výrazné zvýšenie hodnoty podniku bude nevyhnutne vychádzať zo zvýšeného využitia kapacít. Inštitucionálny investor, ktorý chce využiť akékoľvek potenciálne zvýšenie hodnoty, si uvedomí, že zvýšenie využitia aktív bude mimo jeho kontroly a tým bude pre neho aj rizikovejšie. Chýbajúca kontrola a vyplývajúce riziko pre inštitucionálneho investora si vyžiada diskont pri vstupe do podniku. Strategický investor s dlhodobejšou perspektívou investovania a schopnosťou zvýšiť využitie siete však nebude požadovať vstupný diskont a možno bude ochotný zaplatiť prémiu za vstup,“ zdôrazňuje sa v návrhu.
Kombinovaná ponuka predaja strategickému (34 percent) a inštitucionálnemu investorovi (15 percent) by podľa odporúčaní poradcu mohla viesť k nevýhodnej alternatíve. „Záujem zo strany strategických investorov by mohol byť nízky vzhľadom na chýbajúcu kontrolu nad riadením a záujem inštitucionálnych investorov by mohol byť obmedzený pre malý objem transakcie. Okrem toho by náklady na transakciu súvisiace s kombinovanou ponukou boli v porovnaní s veľkosťou transakcie mimoriadne vysoké. Alternatíva kombinovanej ponuky prináša so sebou aj väčšie politické riziko z pohľadu možného neúspechu transakcie, spôsobeného nedostatočným záujmom investorov.“
Tendrom sa privatizácia nevyhnutne predĺži
Návrh privatizácie pripúšťa, že medzinárodným verejným tendrom štát môže získať nižšiu cenu, ako keby sa predaj uskutočnil vopred vybranému investorovi. „V niektorých prípadoch, vrátane Transpetrolu, môže byť zrejmé, kto je najpravdepodobnejším kupcom podniku. Kontaktovaním tohto kupca s ponukou exkluzivity možno dosiahnuť prémiu. Kupec môže byť ochotný zaplatiť vyššiu ceny jednoducho preto, aby sa vyhol verejnému tendru vypísanému na podnik,“ uvádza sa v návrhu.
Vzhľadom na dôležitosť transakcie však Deloitte & Touche odporúča medzinárodný tender, hoci takýto spôsob predaja pravdepodobne predĺži proces privatizácie. „Medzinárodný verejný tender bude nevyhnutne vyžadovať dlhší čas a viac naruší činnosť spoločnosti,“ dodáva návrh.
MICHAL NALEVANKO