Macošský postoj Slovákov k mlieku sa mení

BRATISLAVA – Nemáme priestory na skladovanie mlieka! V škole to nemá kto robiť! Rodičia o to nemajú záujem! To si vypočujete v školách, ak sa spýtate, prečo nemajú mliečny program. Automaty na perlivé nápoje vám však na chodbách udrú rovno do očí.

BRATISLAVA – Nemáme priestory na skladovanie mlieka! V škole to nemá kto robiť! Rodičia o to nemajú záujem! To si vypočujete v školách, ak sa spýtate, prečo nemajú mliečny program. Automaty na perlivé nápoje vám však na chodbách udrú rovno do očí. Hlavný dôvod je úplne inde – firmy na výrobu bublinkových nápojov sú zároveň štedrými sponzormi. Školám často nezostáva iné, než vítať ich s otvorenou náručou.

Pijeme ho málo

Školský mliečny program, ktorý sa po pätnásťročnej prestávke na Slovensku s námahou znova nasadzuje do škôl a jedální od roku 1999, je viac-menej odrazom postoja našincov k mlieku. Niekdajšie postavenie tejto takmer dokonalej potraviny sa po roku 1990 otriaslo v základoch. Podľa niektorých štatistík u nás spotreba mlieka a mliečnych výrobkov klesla uprostred 90. rokov až o neuveriteľných 40 percent. V roku 1996 bola na historickom minime – 161 kg na obyvateľa za rok. Na porovnanie: odborníci vo svete odporúčajú aspoň 220 kg. Napríklad priemerný Švajčiar a Rakúšan ročne skonzumuje do 300 kíl mliečnych výrobkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V posledných rokoch sa vývoj spotreby u nás konečne otočil. Slovenský mliekarenský zväz je optimistický a verí, že v tomto roku by sme mohli dosiahnuť aj 170 kg.

Podľa dlhoročnej odborníčky na výživu detí doktorky Kataríny Vicianovej epidemiologickou štúdiou sa u nás zistilo, že len asi 43 percent detí pije mlieko denne, každé ôsme dieťa ho nepije, a zvyšok kedy-tedy. Aj deti, ktoré ho pijú pravidelne, však konzumujú len asi tri deci denne, polovicu odporúčaného množstva. Najhoršia spotreba mlieka a výrobkov z neho je medzi staršími školákmi a dospievajúcou mládežou. Na vine však nie sú iba rodinné financie a násilná reklama iných výrobkov a nápojov, ale podľa lekárov aj alarmujúco negatívny vzor rodičov. „Dospelí mlieko často podceňujú až vulgarizujú, že je len pre malé deti,“ hovorí Vicianová.

SkryťVypnúť reklamu

Mliečne automaty?

Mliečny program na školách bol pôvodne rozrátaný na 2500 škôl a 650-tisíc žiakov. V skutočnosti sa vlani doňho zapojilo 1034 základných škôl a školských jedální so 104-tisíc žiakmi, tento rok je to 1190 zariadení, ale s nižším počtom detí – 90-tisíc. Štát podporuje liter mlieka v školách štyrmi korunami.

„Medzi školákmi hrá veľkú rolu reklama na nápoje ako Coca-Cola alebo Pepsi-cola. Vidno to aj na tom, že najviac zapojených škôl do mliečneho programu je v ekonomicky slabších regiónoch, v Prešovskom, Banskobystrickom a Košickom kraji,“ povedala Silvia Tokárová z ministerstva školstva, „najmenej je v ekonomicky vyspelých – Nitrianskom a Bratislavskom.“

V niektorých okresoch, napríklad v Bánovciach nad Bebravou alebo Trnave, sa medzi žiakmi mimoriadne ujalo aj dotované mlieko, ktoré sa nalieva v škole priamo do pohárov. Kým pri škatuľkovom mlieku (štvrť litra) vychádza cena s dotáciou na 6-7 korún, pohár rozlievaného len na 3-4 koruny. Mnohé školy do programu nejdú iba preto, že nenájdu dobrovoľníka, ktorý by mlieko deťom predával.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší slovenský výrobca mlieka – Rajo, ktoré je v dodávkach školského mlieka najaktívnejšie, sa najnovšie pokúša rozmiestňovať v školách aj mliečne automaty. Zatiaľ ich je len 21. (ru)

Svetový deň mlieka je pohyblivým sviatkom. Jeho oslava sa datuje od roku 1957 a pripadá vždy na tretí alebo štvrtý utorok v máji. U nás sa Deň mlieka ustálil na dátume 22. máj, ale podujatia pri tejto príležitosti trvajú celý predchádzajúci týždeň.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 713
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 324
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 762
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 502
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 720
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 256
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 250
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu