
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
h postov. Vymeniť slabého učiteľa za lepšieho je takmer nemožné, nízke platy v školstve tých schopnejších doslova odrádzajú.
Lastovičkou v tomto smere je Masarykova univerzita v Brne, kde v Ústave preventívneho lekárstva študenti medicíny hodnotia každú stáž. Po štátniciach ešte odovzdajú celkový dojem zo šesťročného štúdia. Systematické študentské hodnotenie tu ovplyvňuje plat pedagóga a prejavuje sa aj v koncepcii výučby. Fakulty Univerzity Karlovej sa na pravidelné hodnotenie ešte len chystajú, výnimkou je prírodovedecká a matematicko-fyzikálna fakulta, kde študenti výučbu už hodnotia. Na MFF sa to robí už šesť rokov a po každom semestri sú výsledky zverejnené na internete. Podoba ankety sa neustále vyvíja, v tomto školskom roku chcú napríklad dosiahnuť čo možno najvyššiu návratnosť anketových lístkov, aby hodnotenie malo svoju váhu. Na fakulte sa však ešte ani raz nestalo, žeby pre zlé hodnotenie musel niektorý učiteľ odísť.
Súčasťou hodnotenia sú aj pripomienky študentov k vybaveniu a chodu školy. A tak popri sťažnostiach na výučbu teórie množín sa celkom ľahko objaví aj kritika na nedostatok toaletného papiera v priestoroch školy či výhrady k množstvu skrípt a odbornej literatúry v univerzitnej knižnici. Na internete sú potom ku každej sťažnosti zverejnené aj reakcie zodpovedných.
Skeptickí sú v tomto smere aj na Českom vysokom učení technickom. Prorektor Vladimír Stejskal sa domnieva, že kým nebude mať vedúci katedry finančné páky na hodnotenie učiteľa, veľa sa nedosiahne. (r)