
FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Profesor istej vysokej školy, medzi odborníkmi uznávaná kapacita, bol nedávno šokovaný, keď sa objavil medzi desiatkou najhorších. Z pohľadu študentov. Za svoj pracovný výkon počas zimného semestra si od nich vyslúžil trojku. Dôvod? Vedľajší pracovný pomer ho tak vyťažoval, že sa na prednáškach nechal zastupovať mladými asistentmi. Ešte horšie dopadli profesori a docenti, ktorí svoje prednášky prídu len „odčítať“, chýbajú v nich najnovšie trendy, či s nimi nemožno o problematike diskutovať. Niektoré fakulty dokonca hodnotenie výučby zverejňujú na internetovej školskej stránke. Samozrejme, aj s údajom, koľko percent študentov sa na hodnotení zúčastnilo, aby bolo jasné, akú váhu treba výsledkom prikladať. K hodnoteniu sa tak môže dostať každý učiteľ a študent školy.
Prepustiť nie je ľahké
Kým v zahraničí študenti takto hodnotia výučbu bežne a systém je dokonale prepracovaný, naše univerzity sa v ňom ešte len orientujú. Zatiaľ mnohí študentský pohľad vnímajú iba ako orientáciu v študijnom programe. Z rebríčka najlepších a najhorších pedagógov majú strach. Dekani fakúlt sa síce s výsledkami študentského hlasovania zoznamujú, ale zo žiadnej školy ešte neavizovali odchod slabého pedagóga. Prepustiť pedagóga, s ktorým dlhšie nie sú spokojní študenti a ani vedúci katedry, totiž nie je jednoduché. Zákonník práce ho chráni.
Už jedenásť rokov hodnotia pedagógov študenti bratislavskej Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Komenského. Prodekan Martin Chudý: „Neprehliadame názor študentov, pre vedenie sú to dôležité informácie. Nemôžeme však na ich základe niekoho preložiť alebo prepustiť, lebo ankety, ktorá nie je povinná, sa zúčastňuje iba tretina študentov. Po skončení zimného semestra sa na nej spomedzi 1700 zapísaných poslucháčov zúčastnilo 31 percent. Hodnotili 333 učiteľov. Pätnásti, čo je 4,5 percenta, si od študentov vyslúžili trojku. To je signál pre vedenie, aby sa s každým vedúci katedry alebo dekan pozhováral. Treba zistiť, prečo si so študentmi neporozumeli.“
Jediný postih - zverejnenie
Najčastejšie sa opakujú tieto dôvody: učiteľ prichádza na prednášky a cvičenia nepripravený, prednáša nezrozumiteľne, nemá na študentov čas a necháva sa zastupovať, kvalita prednášok zaostáva za súčasnou dobou. Prehľad pedagogických hriešnikov sa po semestri zverejňuje. Iný postih zatiaľ matematici neuplatňujú.
Anonymné ankety, pri ktorých študenti odpovedajú na komplex otázok súvisiacich s kvalitou, spôsobom výučby a so skúšaním, robia aj na fakultách Žilinskej univerzity. Rektor Milan Dado: „Osvedčilo sa nám to napríklad pri úpravách učebného plánu, voliteľných predmetoch či korigovaní počtu kreditov za absolvovanie predmetov. Ankety sa zatiaľ nerobia plošne, ale len z určitých predmetov a na vybrané témy. Napríklad elektrotechnická fakulta upravila študijné plány prvého a druhého ročníka práve na základe výsledkov študentskej ankety. Začiatok výučby fyziky posunula z prvého do druhého semestra, v ktorom už majú študenti dostatočné vedomosti z matematiky. Už po prvom roku sa na fakulte zvýšila úspešnosť štúdia fyziky.“
Celouniverzitné ankety si posvietili na úroveň služieb v univerzitnej knižnici, v menze a v študentských domovoch.
Prešovská univezita zatiaľ k plošnému hodnoteniu výučby študentmi ešte nepristúpila. Podľa slov jej prorektora Vladimíra Leška niektorí vyučujúci dávajú študentom po skončení semestra vyplniť anketu, je to však individuálne a slúži to len pre potreby učiteľa.
Najlepší učiteľ - na beánii
Na Stavebnej fakulte STU v Bratislave môžu študenti ovplyvniť zaradenie svojich učiteľov medzi špičkových pracovníkov, čo sa viaže s finančným ohodnotením. Študent Marek Mikuláši, ktorý bol donedávna predsedom Študentského parlamentu, hovorí: „Vlani sme prvýkrát na základe študentského hlasovania vyhlásili na beánii najlepšieho učiteľa. Stal sa ním odborný asistent z katedry hydrotechniky, na ktorom sa zhodlo takmer tristo študentov. Vyslúžil si to prehľadným vysvetľovaním, prístupom k študentom.“
Dekan Dušan Petráš: „Študent má nárok na kvalitu a tak, keď mi občas tlmočia sťažnosti na niektorých učiteľov, nevnímam to ako kádrovanie. Každý náznak, že si študenti a učiteľ nepadli do oka, riešime pohovorom. Zatiaľ to vždy pomohlo.“
Stavbári si zhromažďujú vzorové ankety hodnotenia učiteľov a chcú si z nich „ušiť“ vhodnú na svoje podmienky.
Mnohí slovenskí učitelia sú však k hodnoteniam študentov skeptickí. Majú obavu, že ak by naozaj na každej fakulte vznikal rebríček učiteľov, študenti by najlepšie hodnotili tých menej náročných.
JARMILA HORÁKOVÁ
Anketa o spôsobe výučby na MFF UK Bratislava
Vyjadrite svoj názor na všetkých učiteľov, ktorí vám prednášali a viedli cvičenia v tomto semestri prostredníctvom štvorstupňovej škály (1 znamená najlepšie, 4 najhoršie hodnotenie).
A) zrozumiteľnosť výkladu
B) podnecovanie záujmu o predmet
C) reakcia učiteľa na otázky študentov k preberanej látke
D) vzťahy medzi učiteľom a študentom
E) váš celkový názor na pedagóga
Anonymná anketa študentov Stavebnej fakulty Vysokej školy baníckej Ostrava
(hodnotí sa známkou 1 až 5, najlepšia je 1 a najhoršia 5)
Bol výučbový čas využívaný efektívne?
Bola pre vás učebná látka zaujímavá?
Pochopili ste látku úplne?
Nadväzovala látka predmetu na iný predmet?
Nebola látka tohto predmetu obsahom iného?
Snažil sa prednášajúci o vysvetlenie látky?
Ako bol prednášajúci pripravený na výučbu?
Ako hodnotíte zrozumiteľnosť prednášky?
Používajú sa v priebehu prednášky učebné a didaktické pomôcky?
Ako hodnotíte prístup učiteľa k študentom?
Anketa katedry politológie FF UK
(študenti udeľujú učiteľom body od 1 do 5, pričom 1 je najnegatívnejšie a 5 najpozitívnejšie hodnotenie)
1. Prednášajúci prichádza na semináre a dohovorené stretnutia načas.
2. Prednášajúci prichádza na semináre dobre pripravený.
3. Študenti vždy vedia, aké témy sa budú preberať na seminároch a tiež to, aká príprava a aktivita sa od nich očakáva.
4. Vyučujúci vždy jasne a zreteľne vysvetlí preberanú problematiku
5. Študenti majú možnosť klásť otázky a zúčastňovať sa diskusie.
6. Prednášajúci svojím záujmom o preberanú problematiku dokáže stimulovať aj záujem študentov
7. Vyučujúci dokáže študentov stimulovať ku kritickému a analytickému mysleniu o preberanej problematike.
8. Prednášky a diskusie na seminároch sa týkajú vopred ohlásenej témy a povinného čítania predpísaného pre daný seminár.
9. Študenti sú schopní zvládnuť množstvo a náročnosť textov a písomných príprav.
10. Koľko strán textu majú týždenne študenti prečítať na tento seminár?
11. Je váš vyučujúci zastihnuteľný aj mimo prednáškovej miestnosti?
12. Aké sú najväčšie prednosti prednášajúceho ako učiteľa?
13. Aké sú najväčšie nedostatky prednášajúceho ako učiteľa?
14. Odporučili by ste tento kurz vašim spolužiakom, ak by bol nepovinným predmetom? Prečo?
15. Ako by ste ohodnotili váš vlastný výkon na tomto seminári? Ako by ste ohodnotili výkon vašich spolužiakov na tomto seminári?
16. Privítame akékoľvek návrhy na zlepšenie kvality tohto predmetu.