BRATISLAVA – Šéf Železníc SR Andrej Egyed zatiaľ ostáva vo svojej funkcii napriek tomu, že minister dopravy Jozef Macejko včera uvažoval o jeho odvolaní. Správna rada železníc ho vo funkcii podržala a požiada odbor kontroly ministerstva o preverenie, či Egyed porušil predpisy.
Andrej Egyed podpísal 27. novembra 2000 šesť zmeniek v hodnote vyše 29 miliárd korún. Sprostredkovateľom mala byť firma IHAK-R, s. r. o., ktorá bola zaregistrovaná dva mesiace pred podpísaním zmeniek a v štatutárnych orgánoch jej spoločnosti figurujú Pavol a Peter Reichovci. Generálny riaditeľ nemôže podpísať zmenky bez súhlasu správnej rady, ale o zmenkách nevedela ani správna rada, ani minister.
Egyed tvrdí, že zmenky neboli obchodovateľné, uložené v depozite Poštovej banky a v bezpečí. Pred časom boli fyzicky zlikvidované. Tvrdí, že konal v dobrej viere pomôcť pri získavaní zdrojov na transformáciu železníc. „Zmenky boli vystavené s cieľom deklarovať dobrú vôľu na vstup do prípadného úverového vzťahu s renomovanou zahraničnou bankou.“ Odmieta vyjadrenia o mimoriadnej rizikovosti vydania zmeniek.
Jozef Macejko hovorí niečo iné: „Mne osobne bola daná na posúdenie zmluva na zmenky v hodnote sto miliónov dolárov, pričom požičiavateľom mala byť podľa návrhu zmluvy iná firma, ako uvádzajú médiá. Dal som záležitosť na posúdenie Národnej banke Slovenska a ministerstvu financií. Po ich vyjadrení, že ide o veľmi riskantnú transakciu, najmä ak zmluva ohrozovala majetok, som s touto a podobnou transakciou nesúhlasil.“
Hovorca železníc Miloš Čikovský tvrdí, že to, čo mal minister, bola iná zmenka. Egyeda sa zastal aj predseda správnej rady železníc Dušan Pajdlhauser: „Chápem iniciatívu podpísania zmeniek A. Egyedom len ako súčasť prípravnej etapy zábezpeky na získanie návrhu zmluvy na obstaranie pôžičky od niektorej donátorskej banky. Keďže išlo len o prípravu možného vstupu do úverového vzťahu, schválenie podpisu zmeniek neprináležalo správnej rade.“
Je možné, že nešlo o úsilie tunelovať železnice, ale o chybu riaditeľa, ktorý neinformoval o miliardových zmenkách, ktoré museli nakoniec zlikvidovať, ani správnu radu, ani ministra.
Stanovisko železníc
„Železnice počas ďalších rokovaní trvali na tom, aby operácia so zmenkami bola vykonaná s maximálnou ochranou proti riziku zneužitia, či už voči ŽSR, alebo SR. ŽSR preto požiadali o odborné stanovisko týkajúce sa rizika takéhoto obchodného vzťahu. Keďže nebolo úplne vylúčené možné riziko, zmenky boli vrátené železniciam. Po podpísaní odovzdávacieho protokolu boli zmenky za prítomnosti štatutárnych zástupcov Poštovej banky a ŽSR fyzicky zničené.“
Stanovisko ministra
„Ak Andrej Egyed podpísal zmenky, konal v rozpore s mojím rozhodnutím a odporúčaním Národnej banky Slovenska, Ministerstva financií SR, ako aj bez súhlasu Správnej rady ŽSR. V prípade, že sa potvrdia informácie, že generálny riaditeľ Železníc SR podpísal 27. 11. 2000 zmenky v celkovej hodnote 29,388 miliardy korún, požiadam správnu radu, aby navrhla jeho odvolanie.“
Stanovisko správnej rady
Predseda správnej rady D. Pajdlhauser: „Celá kauza je ,vylovená mŕtvola‘, keďže prípadné riziko zneužitia, ktoré mohlo vzniknúť, bolo na základe odborného stanoviska rozpoznané a zmenky boli k 20. marcu tohto roku fyzicky zlikvidované.“
RICHARD FILIPKO
Tematicky príbuzné články:
Minister Macejko môže mať problém
Kto je Andrej Egyed