
Riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Andrej Egyed
Za sprostredkovateľa medzi železnicami a držiteľom či majiteľom zmeniek bola určená súkromná spoločnosť IHAK-R, s. r. o., so sídlom v Bratislave. Tá bola podľa výpisu z obchodného registra oficiálne zaregistrovaná len dva mesiace pred podpísaním zmeniek – 27. septembra 2000. Na informáciách nám povedali, že spoločnosť nemá telefónne číslo a ako sme zistili na adrese jej oficiálneho sídla – Banskobystrická ulica 18 v Bratislave, nemá ani vlastný zvonček či firemnú tabuľu.
V štatutárnych orgánoch spoločnosti figurujú Pavol a Peter Reichovci. Na otázku, či nejde o Petra R., známeho z kolkovej aféry v roku 1993, Egyed skonštatoval, že v tejto veci hovoril aj s finančnou políciou, kde „nedali také vyjadrenie, že by bola osobou, s ktorou môžeme hneď skončiť debatu“.
Zmenky boli istý čas k dispozícii v sprostredkovateľskej firme aj Poštovej banke, čo Andrej Egyed SME potvrdil. Povedal: „V banke boli zmenky skartované.“ Podľa jeho slov malo ísť o protizáruku na úver od americkej spoločnosti.
Podľa dostupných informácií železnice takýto úver nedostali. Egyed tvrdí, že zmenky neboli v čase voľného prístupu k nim obchodovateľné, finanční analytici, ktorých denník SME požiadal o rozbor, hovoria opak: „Zmenky mohli v kontexte, ktorý pán Egyed podpísal, položiť štátne železnice na kolená.“
Podľa oficiálnych údajov železnice od roku 1994 produkujú stratu, ktorú ich manažment za minulý rok odhadol na štyri miliardy korún.
DAŠA MATEJČÍKOVÁ
ROMAN KRPELAN
Tematicky príbuzné články:
Tunel či neprofesionalita? Egyed podpísal zmenky v hodnote 600 miliónov dolárov
Zmenky - tichá hrozba. Aj pre Duckého, aj pre Slovensko