
Chaozz zľava hore: Rasty, Bass, DJ Skupla, dole Fugaz a Deph.
FOTO – UNIVERSAL
Vesmírne zelené postavičky alebo jogurty pobehujú Prahou, prepadávajú chodcov a vyplašených turistov. Takúto propagáciu albumu pomocou režiséra klipu Tomáša Mašína k skladbe Svišti na golfovém hřišti, zvolila česká rapová formácia Chaozz. „Chceli sme sa už niekam posunúť,“ hovorí líder Deph o štvrtej platni Sakum Prdum.
Kapela Chaozz bola vo svojich začiatkoch ojedinelým zjavom na česko-slovenskej hip-hopovej scéne. Po úspešnej prvej platni s pesničkami Planeta opic a Policie a vstupe do veľkého vydavateľstva ich posolstvo už nie je také jasné, naopak. „Urobili sme pesničky, ktoré neriešia všetky problémy sveta, skôr sprostredkujú naše pocity,“ hovorí líder Deph. „Nemyslím si, že už neprovokujeme, len sa vyjadrujeme iným spôsobom, trochu viac premýšľame a už to nerobíme prvoplánovo.“
„Hovoriť o tom, čo nás štve, by bolo aj tak len rozprávaním o našich blokoch, nad ktoré sa nevieme povzniesť,“ hovorí ďalší člen kapely Fugaz. „Aj tak, najväčším zlom pre ľudí sú ľudia,“ dodáva k téme nápady na dobré texty. Byť hip-hopovou kapelou, od ktorej fanúšikovia čakajú razantnosť textov s príchuťou spoločenskej kritiky a nestratiť sa na malom domácom trhu, je niekedy zložité. Chaozz má na to svoj recept: uvedomiť si, kým sú, a mať čisté svedomie. „Nikdy by sme nešli účinkovať do televíznych pseudoestrád. Chodíme do programov, kde môžeme prezentovať svoju hudbu a dať o sebe vedieť. Nestaviame popularitu na mediálnosti,“ hovorí Fugaz.
Cestu k nezávislosti, minimálne tej finančnej, vyriešili chaozzáci príležitostnými prácami: poslíček vo vydavateľstve, tlmočník, produkcia reklamy, počítačový grafik. Deph s Fugazom pomaly budujú nahrávacie štúdio. „Budeme v ňom trénovať a okamžite nahrávať nové nápady, a keď pocítime, že na to máme, dáme priestor kapelám, ktoré nemajú kde nahrávať,“ sľubuje si Deph.
Priaznivci Chaozzu mierne zapochybovali o nezávislom postoji kapely, keď Deph minulý rok účinkoval v pesničke chlapčenskej formácie Lunetic. Pri tejto téme ožili všetci členovia kapely: „Bola to spontánna akcia, párkrát sme s chalanmi niekde sedeli a vyliezla z toho spolupráca,“ hovorí Deph. „Prišiel som do štúdia, naspieval svoj part a odišiel. Nemám s tým žiaden problém.“ Bass: „O čo ide? V tvorbe našej kapely sa nič nezmenilo! Keby tu neboli médiá a nik nevedel, kto sú Lunetic, neriešili by to. Veď to nemusíte počúvať, ak sa vám nepáčia.“ Dephovi sa ich hudba nepáči, do štúdia však prišiel kvôli osobnej sympatii a s vlastným názorom na vec. „Každý, kto vybočuje z anonymného davu, je terčom, my tiež,“ dopĺňa Fugaz.
Hip-hop vnikol už aj do povedomia ľudí, ktorí by sa oň nikdy nezaujímali. Vo svete to rozvíril Eminem, v Čechách začal Chaozz, Slovensko má Trosky, ale aj jednu diskutabilnú kompiláciu Zvuky ulice. Táto tanečná hudba s názorom chtiac-nechtiac vyliezla z undergroundu. Deph: „To neprekáža, veď šlo o to, ukázať ostatným: toto je naša cesta. Takže sme radi.“
DENISA VOLOŠČUKOVÁ