, Dickens a aj Bibiena. A práve Bibiena, okrem toho, že vymaľoval divadlo v Mantove, zanechal vraj stopy aj u nás v Bratislave. Kostol trinitárov na Hurbanovom námestí z polovice 18. storočia je podobný barokovému kostolu sv. Petra vo Viedni. Jedinečné sú však iluzívne fresky na klenbe presbytéria a aj na kupole lode, ktoré pravdepodobne vytvoril Antonio Galli Bibiena v rokoch 1736 - 1740.
Bibienovci boli divadelnými dekoratérmi, a preto ilúzia bohatej architektúry má javiskový efekt. Maliar pokryl klenby kostola trinitárov a klenbu kaplnky letného arcibiskupského paláca iluzívnymi freskami, ktorými vytvoril fiktívne kupolové architektúry zdanlivo prevyšujúce skutočné výšky klenby. Bratislavské fresky patria ešte do pozzovského okruhu, do prvého stupňa iluzionistických barokových fresiek. Iba malé me-dzierky cez zdanlivé lampáše klenby smerujúcej k nebu naznačujú ďalší vývin iluzionistických fresiek postupne odkrývajúcich priehľad do nebies na celú plochu klenby.
Mantova má asi osemkrát menej obyvateľov ako Bratislava, ale svojou bohatou históriou a množstvom historických pamiatok sa mestá k sebe približujú. Najväčší rozkvet zažila Mantova v stredoveku, v priebehu štyristo rokov počas vlády mocného rodu Gonzagovcov. Podporovali umenie a vedu. Ak sa prejdeme po mohutnom paláci Ducale, ktorý je označovaný za jeden z najkrajších zámkov v Taliansku, uvidíme množstvo múzeí a rôznych umeleckých zbierok. Bratislavské gobelíny patria k najhodnotnejším zbierkam v Európe. Boli vyhotovené v kráľovskej tkáčovni neďaleko od Londýna v Mort Lake. Hovorí sa, že v súčasnosti sú v Európe len tri kompletné zbierky z tejto kráľovskej tkáčovne. Avšak aj gobelíny vystavené v Palazzo Ducale sa majú čím popýšiť. Deväť tapisérií bolo zhotovených podľa Rafaelových návrhov. Na bratislavských sa pred nami rozvíja príbeh o veľkej láske Heró a Leandra, na tapisériách v Mantove sú to výjavy zo života svätého Petra a Pavla. Mesto, ktoré založili ešte Etruskovia, má aj dnes čo povedať milovníkom umenia. (bau)