BRATISLAVA – Občianski aktivisti sledovali 21 ministerstiev tak, že úradníci o tom nevedeli.
Obrátili sa na nich s rovnakým typom žiadostí, v ktorých sa zaujímali o rozpočet inštitúcie, zoznam utajovaných skutočností, organizačnú štruktúru a iné informácie.
Na centrálnej úrovni sa štátne inštitúcie na uplatňovanie informačného zákona pripravili. Príprava síce nebola dostatočná, ale podľa prieskumu nadácie Občan a demokracia priniesla viditeľný posun k lepšiemu.
Prieskum hodnotil aj to, či webové strany ministerstiev obsahujú údaje, ktoré tam podľa zákona majú byť, čo obsahujú informačné tabule a nástenky priamo na úradoch a či sa dodržiavajú stanovené lehoty.
Podľa riaditeľky nadácie Občan a demokracia Loty Pufflerovej: „Zákon zatiaľ nepriniesol zlom v činnosti inštitúcií, ale len zlepšenie.“
Dobre dopadli úradníci vyčlenení na styk s verejnosťou. Podľa správy o výsledkoch monitoringu „väčšinou dokážu správne interpretovať zákon o slobodnom prístupe k informáciám“ a sú ústretoví.
Keď však charakter žiadosti vyžadoval, aby sa ňou zaoberal iný úradník, podľa sledovania bolo „zreteľne vidieť pokles ochoty informovať“.
Internetové strany sledovaných štátnych orgánov poskytujú nielen predpísané údaje, ale aj zaujímavosti a aktuálne informácie. Naopak vývesné informačné tabule v sledovaných inštitúciách návštevníkom nepomáhajú tak, ako by podľa zákona mali. Slabinu tvoria aj informátori, vrátnici a strážna služba, ktorí často neviedia, ako postupovať, ak ich oslovia občania, ktorí sa chcú čosi dozvedieť. „Ochotný a informovaný vrátnik je skôr výnimkou,“ hovorí správa z monitoringu.
Pri žiadostiach o komplikovanejšie informácie inštitúcie často poskytli nekvalitnú odpoveď – fragmenty bez uvedenia zdroja, pri ktorých bolo treba žiadať o ďalšie údaje. Inštitúcie mali veľký problém poskytnúť komplexnejšiu informáciu súvisiacu so zdôvodnením potreby vlastnej existencie. „Prevažná väčšina inštitúcií nemá ucelenú a zverejniteľnú predstavu o koncepcii svojho rozvoja a zlepšovaní služieb občanom,“ povedala Pufflerová.
Vzhľadom na to, že informačný zákon sa do praxe dostal len nedávno, monitoring celkovo vyhodnotil úroveň poskytovania informácií ako relatívne dobrú, poplatky ako primerané. Väčšina inštitúcií žiadosti vybavila v zákonnej lehote.
PETER KUNDER