BRATISLAVA. Ak ste doteraz sledovali letáky, aby ste zistili, kde sa oplatí nakupovať, už nemusíte – Tesco to spraví za vás. V snahe získať každého zákazníka ponúka totiž okrem svojich cien v eurách a korunách aj ceny svojich konkurentov.
„Porovnávanie cien v našich obchodoch s konkurenciou považujeme za nadštandardnú službu, ktorá zákazníkom uľahčí nakupovanie a poskytne im prehľad o cenách v obchodoch,“ povedala hovorkyňa reťazca Oľga Hrnčiarová. Reťazec monitoruje ceny rovnakých tovarov u konkurencie v dvojtýždňových intervaloch, porovnanie následne zverejňuje na reklamných cenovkách v predajniach.
Z cenovky reťazca Tesco sa tak dozviete nielen to, že napríklad balenie cestovinových fliačkov kúpite v niektorej z jeho predajní za 0,69 eura (teda 20,90 koruny). Britský reťazec vás tiež informuje, že začiatkom decembra minulého roka stáli v predajni Billa na Bajkalskej ulici v Bratislave 0,72 eura (teda 21,90 koruny).
Pri polievkovom korení sa dozviete, za koľko sa dalo kúpiť nielen v Bille, ale aj v Kauflande. V letáku Tesca nájdete porovnanie ceny kávy aj so sieťou Hypernova, či dokonca s českým reťazcom Globus.
O sledovaní cenoviek vedia
Podľa hovorcu reťazca Kaufland Martina Gärtnera ide o pokračovanie porovnávacej kampane Tesca z druhej polovice minulého roka. Tá však nemala podľa neho pre zákazníka žiadny efekt: „Produktový mix bol pravdepodobne volený tak, aby vôbec nejaký cenový rozdiel vznikol.“
Okrem toho pri porovnávaní dochádzalo k oneskoreniu, keď na cenovkách bola aj mesiac stará cena, povedal Gärtner. Rovnako je to aj teraz.
„Boli by sme radi, ak by Tesco naše výhrady vzalo do úvahy, v opačnom prípade pripúšťame aj my, že by sme znova prikročili k priamemu porovnávaniu cien,“ vyzval konkurenta Gärtner.
Lenka Juríková, hovorkyňa spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje predajne Albert a Hypernova, bola zdržanlivejšia: „To, či a do akej miery je tá-ktorá aktivita korektná, môže každý posúdiť sám podľa vlastného uváženia.“
Nefér, ale povolené
„Nie je to nekalá reklama, ale nie je to férové,“ povedal analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. V množstve tovarov sa dá totiž vybrať ten, ktorý má vyššiu cenu oproti konkurentovi. Podľa neho je slovenský spotrebiteľ v súčasnosti už taký vyspelý, že vníma, čo kúpi v tom–ktorom obchode výhodnejšie a čo nevýhodnejšie. Naopak, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak si myslí, že spotrebiteľ si má vyberať: „Má byť informovaný o tom, kto je najlacnejší.“
Podľa Drahovského však porovnávanie cien reťazca Billa či Kaufland s Tescom nie je metodicky správne. Ide totiž o iné formáty, ktoré sa zameriavajú na rôznych zákazníkov. Kým Kaufland je diskontný obchodný dom, Tesco je hypermarket s časťou tovaru v diskontných cenách. Billa je supermarket, ktorý je zameraný na vyššiu kvalitu sortimentu. „Ak by sa porovnávali jednotlivé formáty, ktoré sú na trhu, je to v poriadku,“ vysvetlil Drahovský. Podľa neho sa ceny reťazca Tesco dajú porovnávať napríklad s cenami siete Hypernova.
Zákon o reklame
Porovnávacia reklama:
je reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty.
Je prípustná, ak:
porovnáva tovary a služby, ktoré uspokojujú rovnaké potreby alebo majú rovnaký účel,
objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností tovarov a služieb vrátane ich ceny,
nevyužíva nečestne výhodu dobrého mena ochrannej známky, obchodného mena alebo iných rozlišujúcich znakov súťažiteľa,
nie je klamlivá.
Zdroj: Zákon o reklame