BRATISLAVA. Maturanti tohtoročnú „skúšku dospelosti“ absolvujú ináč ako ich predchodcovia. Zrušenie úrovní maturity okrem cudzích jazykov a zákaz zverejňovať otázky ústnej časti majú zjednotiť úroveň vedomostí stredoškolákov a systematizovať ich maturitnú prípravu.
„Odstránia sa problémy, ktoré mali vysoké školy pri prijímacom konaní, keď nemohli študentov korektne porovnať a dať do jedného poradia,“ tvrdí Dana Španková, hovorkyňa ministerstva školstva.
Maturanti otázky majú
Študentov zmeny nenadchli. Najmä pre tých, ktorí nechcú pokračovať v štúdiu na vysokej škole, to prináša kopec práce navyše. Komplikácia je to však aj pre gymnazistku Veroniku z Banskej Bystrice, ktorá plánuje študovať medicínu. „Zo zrušených úrovní maturít nadšená nie som. Pomohlo by mi to najmä pri slovenčine.“ Vyššiu úroveň zo slovenčiny pri prijímačkach nevyužije.
Študenti sa tiež obávajú hodnotenia tzv. externej časti maturity, ktoré nebude robiť ich škola, ale Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. Ústav zabezpečí externú časť a určí aj témy slohových prác. Ich výsledky nakoniec spracúva sama škola pre každého žiaka osobitne.
„Je to trocha komplikované vyhodnotiť všetky výsledky, ale myslím si, že vonkajšia organizácia môže zabezpečiť objektívnejší spôsob hodnotenia maturít,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky gymnázia v Žiline Zuzana Klapitová.
„U nás sa vždy zverejňovali len tézy, nikdy nie konkrétne otázky. V podstate nevnímame nijakú zmenu,“ hovorí študent Martin Harkabus z gymnázia v Považskej Bystrici.
Učitelia hodnotia zjednotenie úrovní maturít skôr pozitívne, uvítali by však, keby ich výsledky začali brať do úvahy aj vysoké školy pri prijímaní študentov.
Pre učiteľov znamená zrušenie úrovní menej práce. „Nejde o veľké zmeny. Otázky by však mali byť vopred zverejnené,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky Obchodnej akadémie v Banskej Bystrici Mária Erneková. Podľa nej by mali študenti vedieť z čoho budú skúšaní. Oprieť sa môžu len o štandardy ministerstva, ktoré musia školy spĺňať, čo je kvantum učiva.
Gymnáziám novinky v maturitnej skúške neprekážajú. „Doteraz sa pri vyhodnocovaní maturít nebralo do úvahy, koľko študentov školy robilo maturitu vyššej úrovne a koľko nižšej, čo skresľovalo výsledky a celkové hodnotenie škôl,“ hovorí Klapitová zo žilinského gymnázia.
Odborné školy lobovali
Maturitu po novom považuje za objektívnejšiu, aj keď má výhrady. „Prechodné obdobie malo byť dlhšie, toto bol pre študentov šok.“ Zmeniť pravidlá počas hry nie je podľa nej celkom fér, je to však už bežná súčasť fungovania systému školstva. „Ani súčasný systém dlho nevydrží a prídu ďalšie zmeny,“ myslí si Klapitová.
Maturity s jedinou úrovňou, keď sa odborné školy musia v maturite zo slovenčiny doťahovať na úroveň gymnázií, je podľa pedagógov nespravodlivá. Podarilo sa im presvedčiť ministerstvo školstva, aby zjednotenie osnov zaviedlo až pre budúcich prvákov odborných škôl.
Najdôležitejšie zmeny
rušia sa maturitné úrovne všetkých predmetov okrem cudzích jazykov
maturitu z cudzieho jazyka môže mať úroveň B1 (bývalá B úroveň) alebo B2 (bývalá A úroveň) Spoločného európskeho referenčného rámca
z druhého cudzieho jazyka môže žiak vykonať ústnu skúšku iba na úrovni B1
zadania ústnej maturity sa nezverejňujú
predlžuje sa dĺžka trvania písomnej časti maturitnej skúšky z cudzích jazykov v obidvoch úrovniach na 60 minút