BRATISLAVA. Od začiatku budúceho roka bude Úrad pre reguláciu sieťových odvetví sledovať štandardy kvality služieb elektrární, plynární, teplární aj vodární.
Dodržiavanie štandardov napríklad v oblasti elektroenergetiky pre zákazníka znamená, že ak nastane porucha, v dôsledku ktorej sa preruší dodávka elektriny, musí byť odstránená a dodávka elektriny obnovená najneskôr do 24 hodín.
Plynári zase budú mať povinnosť najneskôr nasledujúci deň po zaplatení dlžnej sumy, napríklad za neuhradenú faktúru, obnoviť dodávku plynu.
Ak sa zákazník chce pripojiť do distribučnej siete a má záujem odoberať zemný plyn, je distribučná spoločnosť povinná najneskôr do 30 dní po podaní žiadosti určiť zákazníkovi technické podmienky, ktoré musia byť splnené.
V oblasti vodárenstva sa za nedodržanie štandardov kvality považuje napríklad nedostatočná hodnota pretlaku vo vodovodnej sieti alebo nedodržanie kvalitatívnych parametrov, ktoré predpisujú vyhlášky a slovenské technické normy. Ide napríklad o prípady, keď z vodovodu vyteká zapáchajúca alebo zafarbená voda. Teplári zase majú predpísané hodnoty teploty teplej úžitkovej vody, ktorá nesmie na výtoku poklesnúť pod 45 stupňov Celzia.
V štandardoch kvality sú predpísané aj lehoty na odstraňovanie porúch – dodávateľ musí najneskôr do 24 hodín odstrániť stav, keď dodával teplo v nižšej kvalite.
Ak úrad zistí, že dodávateľ štandardy kvality nedodržiava, v roku 2009 mu môže udeliť pokutu.
V roku 2010 však prídu tzv. kompenzačné platby. To znamená, že poškodený odberateľ získa zníženú cenu za dodávku alebo dostane finančnú náhradu.