BRATISLAVA. Ekonomická kríza mení svetový šport. Najviac v poslednom čase doľahla na motoristický šport. Svoj odchod zo šampionátu v rely oznámila automobilka Subaru, značka, ktorá je ikonou svetových rely súťaží už takmer dve dekády.
Subaru je v poradí treťou japonskou automobilkou, ktorá v dôsledku krízy odchádza z motoristického športu. Z formuly 1 ohlásila odchod Honda a len pred pár dňami sa rozhodla značka Suzuki, že končí v šampionáte rely. Zdôvodňovanie bolo vo všetkých prípadoch navlas rovnaké - ochrana obchodných aktív v dôsledku ekonomickej recesie a sústredenie sa na hlavný biznis.
Posledné dve japonské automobilky, ktoré výrazne investujú v motoristickom športe, sú Mitsubishi (diaľkové rely súťaže a Rely Dakar) a Toyota, ktorá má od roku 2002 svoj tím vo formule 1.
Ostali len dva tímy
Krok Subaru bude mať obrovské následky. Šampionát má totiž v najsilnejšej kategórii WRC aktuálne do budúcej sezóny potvrdené iba dva továrenské tímy. Ford a Citroen. Pred ôsmimi rokmi ich pritom jazdilo až sedem!
Tímy podporované priamo výrobcami síce doplnia aj súkromné tímy, no poslednú sezónu absolvovali celý šampionát iba dva - Munich Ford s Stobart Ford.
A to je na atraktívne a napínavé preteky málo. Ak by budúci rok štartovalo na jednotlivých podujatiach vo WRC menej ako desať áut, bolo by to fiasko. Na porovnanie vo formule 1 sa hovorí o veľkej strate a ohrození šampionátu už pri odchode dvoch tímov.
Subaru sa pritom už pripravovalo na nadchádzajúcu sezónu a testovalo nové auto. Rozhodnutie vedenia automobilky o odstúpení zo šampionátu nikto v tíme nečakal.
„Nemali sme žiadne indície, že sa niečo takéto chystá,“ povedal šéf športového tímu David Richards pre britský denník Times.
V porovnaní s formulou je šampionát v rely oveľa lacnejšou záležitosťou. Kým v efjednotke sa rozpočty tímov šplhajú k sumám okolo 300 miliónov eur, v rely sa náklady na sezónu pohybujú od 20 do 60 miliónov. Subaru malo podľa Times rozpočet 25 miliónov eur.
Športový imidž
Richards tiež podotýka, že tlak na znižovanie výdavkov je zrejme v týchto časoch naozaj extrémny.
„Automobilky by si však mali dobre rozmyslieť, čo robia, aby sa im nestalo, že si takto ešte viac poškodia. Subaru už zrejme zabudlo na to, ako si vybudovalo imidž svojej značky,“ dodáva Davis.
Subaru zaznamenalo nárast predaja po tom, čo v roku 1989 vstúpilo do rely súťaží.
Za takmer dvadsať rokov Subaru trikrát vyhralo šampionát v súťaži jednotlivcov (1995 – Colin McRae, 2001 – Richard Burns, 2003 – Petter Solberg) a rovnako trikrát v hodnotení značiek. Vďaka tomu získali autá tejto značky športový imidž.
V posledných rokoch však v konkurencii príliš neuspeli. Posledné preteky vyhralo Subaru v roku 2005 v Mexiku. V tejto sezóne skončili jeho jazdci Nór Petter Solber a Austrálčan Chris Atkinson na piatej a šiestej priečke s obrovským odstupom za šampiónom Sebastienom Loebom.