Reklamoval som mobilný telefón v záruke. V servise uviedli, že je zoxidovaný a záruka sa naň nevzťahuje. Na základe toho mobilný operátor reklamáciu zamietol. Obrátil som sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ale v tomto prípade nemohla konať. V servisnej predajni chybu klasifikovali ako softvérovú, ponúkli mi opravu za niekoľko stoviek korún. Ako mám postupovať?Čitateľ
Vo vašom prípade išlo o prvú reklamáciu poškodenia mobilného telefónu v záručnej lehote a tu zamietli. Váš postup pri reklamácii bol správny, ihneď pri prevzatí telefónu ste vyjadrili nesúhlas s vybavením reklamácie a kontaktovali ste Slovenskú obchodnú inšpekciu. V tomto prípade naozaj nemá oprávnenie vo veci konať, keďže nebol porušený zákon o ochrane spotrebiteľa.
Podľa vášho vyjadrenia predávajúci zamietol reklamáciu pre porušenie záručných podmienok uvedených v záručnom liste. Neuviedol, o ktorý konkrétny dôvod malo ísť. Z vami priloženého záručného listu nevyplýva, že by ste porušili jeho podmienky, keďže oxidácia v záručnom liste nie je uvedená ako chyba, na ktorú sa záruka nevzťahuje.
Predávajúci mal presne označiť vo vyjadrení, aké podmienky záručného listu ste porušili, v opačnom prípade nemal reklamáciu zamietnuť. Oxidácia mobilného telefónu nie je dôvod na zamietnutie reklamácie, ak bol používaný podľa návodu na použitie. Skutočnosť, že telefón pri jeho používaní v súlade s návodom na použitie oxiduje, neznamená, že ide o chybu, ktorú nemožno reklamovať.
Pri riešení tohto problému sa treba obrátiť na súd, ktorý vo veci rozhodne. Vo váš prospech svedčí skutočnosť, že iný technický servis uviedol, že ide o chybu softvérovú, nie o oxidáciu, ako tvrdil predávajúci. Pre lepšiu úspešnosť sporu odporúčam získať písomné stanovisko takého technického servisu a toto predložiť tak predávajúcemu na vyjadrenie, ako aj súdu na rozhodnutie.
Daniela Ježová, advokátka www.advokatkadaniela.sk