Vo svete už športovci i kluby pociťujú dosahy finančnej krízy natvrdo. Honda vystúpila zo spoločnosti formuly 1, aj famózny golfista Tiger Woods stratil lukratívnych sponzorov. Na Slovensku sa vyčkáva.
BRATISLAVA. U nás je stále nedostatok moderných dynamických manažérov, ktorým by sa darilo budovať stabilné divácke zázemie. Základným princípom fungovania klubov sú príjmy zo sponzorských zmlúv. S rizikom, že keď to pána bohatého prestane baviť, zabudne platiť. V našom legislatívnom prostredí môžu manažéri reagovať tak, že si odpárajú ich logá z dresov alebo stiahnu z mantinelov.
Prezident futbalového klubu MFK Košice Blažej Podolák poloironicky poznamenal: „Krízu pociťujeme, odkedy padol socializmus.“
Vo väčšine Európy športový biznis stojí len na jednej nohe sponzoringu. Diváci nadpolovičným podielom uživia iba špičkové veľkokluby v zahraničí.
Koeficient samovýživnosti futbalových klubov na Slovensku sa potáca okolo hranice siedmich percent. V Barcelone či Reale Madrid sa blíži k sedemdesiatim. Koeficient vyjadruje podiel príjmov zo vstupného na celkovom ročnom rozpočte klubu. V hokeji je to podobne, o divácke zázemia sa môžu oprieť v Košiciach, kde sú návštevy nad šesťtisíc ľudí. Zúfalé čísla pod päťsto divákov zaregistrovali v Kežmarku, v Žiline nepritiahol slušnú návštevu hľadiska ani mesiac bez vstupného, divácka bieda pretrváva vo Zvolene. Naše kluby na prežitie divákov strategicky nepotrebujú.
Generálny manažér hokejovej Dukly Trenčín Eduard Hartmann. „Náš divák je špeciálne náročný, pamätá si veľké časy titulov a mimoriadnych hráčov. Finančná kríza sa určite dotkne každého klubu na Slovensku. Hráči si v budúcej sezóne budú musieť zvyknúť na skromnejšie platy. Teraz nás len seniorské áčko stojí ročne štyridsať miliónov.“
Šéf hokejového Slovana Maroš Krajči je známy, že má pripravené dva kroky dopredu. „Plnenie reklamných zmlúv už mešká aj nám. V prve • línii sú developerské spoločnosti, čo plynie z vývoja hypotekárnej krízy. U nás sme nikdy nepodceňovali návštevnosť. Tá nám klesá aj z negatívnej psychózy vyvolanej médiami. Ľudia ešte nemajú priamu príčinu šetriť na hokeji, ale akoby sa na to pripravovali. Súčasný rozpočet Slovana sto miliónov v budúcej sezóne určite klesne o 10 – 15 miliónov. Hráči dostanú menej. Pre nás to bude o to komplikovanejšie, že po dočasnom presťahovaní na ružinovský štadión stratíme finančne lukratívne skyboxy.“
Podľa futbalového manažéra Juraja Vengloša bude menej prestupov. „Bude sa menej nakupovať za menej peňazí. Kluby začali váhať. Rokovania sa oneskorili. Vyčkáva sa.“ (ju,pas)
Prešov investuje
BRATISLAVA. Ani jeden z oslovených futbalových klubov zatiaľ nepociťuje dôsledky finančnej krízy. Košice, Žilina, Prešov a Zlaté Moravce majú rozpočet vykrytý do konca sezóny. Ich sponzori i reklamní partneri záväzky dodržujú. Kluby neuvažujú ani o predaji hráčov či znižovaní platov.
Predstavitelia klubov však nevylučujú, že ich problémy zasiahnu už v budúcej sezóne. „Krízu pociťujeme, odkedy padol socializmus. Všetko stojí na financovaní súkromných firiem. Vo futbale sa kríza neprejavuje, ale očakávame to,“ vraví Blažej Podolák, prezident MFK Košice. Ani v Žiline zatiaľ krízu nepociťujú. „Zatiaľ sme nepristúpili k žiadnym reštrikčným krokom. Zmluvy s hráčmi rešpektujeme. Kríza časom zastihne každé odvetvie. Šport je toho súčasťou a veľké firmy budú škrtať náklady. Sme pripravení na všetko,“ povedal Karol Belaník, športový riaditeľ MFK Žilina.
V Prešove šetriť neplánujú, naopak, chcú investovať. Ich sponzorov vraj finančná kríza neznepokojuje. „My neplánujeme škrtiť. Naopak. Pripravujeme rozvojové programy. Chceme rekonštruovať štadión. A rozpočet budeme zvyšovať. Naši sponzori sú na takej úrovni, že nás neodmietajú podporovať,“ tvrdí generálny manažér Prešova Jozef Petrik.
(pas)
Klesne cena hráčok
BRATISLAVA. Ekonomická kríza sa nevyhne ani najsilnejšiemu klubu na východe Slovenska. Generálny manažér basketbalistiek Maxima Broker Košice Daniel Jendrichovský priznal, že celosvetové finančné problémy očakávajú. „Ešte sa nás to nedotklo, ale počítame s tým. Firmy, ktoré podporujú šport, budú pracovať na skrátený režim a marketingové či propagačné akcie zredukujú. Je teda jasné, že to pocítime,“ povedal.
Vedenie klubu si uvedomuje, že so silnými sponzormi odíde aj množstvo peňazí. „Väčšina partnerov má zahraničnú účasť. Netrúfam si povedať, koľko ich odíde, ktorí iba priškrtia tok financí, a ani to, ako nás to ovplyvní,“ hovoril generálny manažér basketbalistiek.
Daniel Jendrichovský je presvedčený, že kríza bude mať dosah aj na ostatné európske kluby, a preto to hráčsky trh značne ovplyvní. „Zreálni to cenu hráčok na trhu, “ dodal.
V čase finančnej krízy prakticky zanikol ženský hádzanársky klub z Banskej Bystrice. Minulý týždeň sa dostali do situácie, že sa museli odhlásiť zo spoločnej slovensko-českej súťaže WHIL.
Nenašli sponzora, ktorý by bol ochotný financovať družstvo žien, dokonca aj finančne silný potenciálny partner zo Švajčiarska v poslednej chvíli od tohto kroku odstúpil. Za problémami banskobystrickej hádzanej teda nie je finančná kríza. „Nikdy sme nemali silného sponzora, ako napríklad v Michalovciach alebo Šali,“ povedala manažérka klubu Katarína Lapinová.
(kt)