h bánk, osol prefarbený na zebru, bizarný čokoládový Mikuláš, ktorého sa pýtajú, čo by zlepšil v predajni, či morská panna, ktorá padne do lona nešťastnému šoférovi rovno z neba. Že niektoré z týchto reklám vám nepripadajú vtipné? Samozrejme, veď nie každému sa páči rovnaký štýl humoru.
Problémom nie je ani tak štýl humoru, je na zvážení každého tvorcu a zadávateľa, aký typ zákazníkov chce svojou reklamou osloviť, ako skôr nadprodukcia reklám, ktoré sa snažia byť vtipné. Problém sa stáva ešte vypuklejším, ak prirátame dva ďalšie významné faktory: telekomunikačných operátorov a Vianoce.
Vianoce-ho-ho-ho
„Deti moje, ešte na jeden zvyk som zabudol...“ začne otravný starý otec. „Vianoce-ša-la-la, keď nepípa mobil, som zúfalá,“ spieva blondínka na zasneženom námestí už od októbra. „A prečo nie sú všetci v Orindži?“ pýta sa už v štvrtom alebo v piatom pokračovaní reklamy slečna Adela. A znova dokola: „Viááánoce... deti moje... ša-la-la, ...to je aká haluz!“ Neviem, ako vám, ale mne tie reklamy pripadajú akési nepatričné, násilné, ba až vulgárne. Keďže operátori navykli svojich zákazníkov kupovať si nové paušály pred Vianocami, idú tvrdo po predaji. Chápem.
Vianoce sú už minimálne dobrých sto rokov pevne zviazané s komerciou. Santa Claus v podobe, ako ho poznáme dnes, bol vymyslený v roku 1931 na zákazku spoločnosti CocaCola a jej reklamy so svietiacimi kamiónmi roky predznamenávali príchod Vianoc na celom svete.
Dá sa to aj inak
Nikto netvrdí, že obdobie Vianoc má byť bez reklamy, či nebodaj bez vtipnej reklamy. Prečo nie? Výborná je napríklad už niekoľko rokov vysielaná reklama Kofoly s dievčatkom, ktoré „ho už vidí“. Skvelý študijný materiál na tvorbu budúcoročných vianočných kampaní možno nájsť aj na webovej stránke brandrepublic.com. Vrelo odporúčam.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants