Plavba na morský Everest

Morský Everest – tak sa hovorí pretekom Vendée Globe, všeobecne považovaným za najťažšiu jachtársku súťaž na svete. Osamelí moreplavci sa vydávajú na vyše trojmesačnú trasu bez medzipristátia, v najťažších vodách, bez možnosti zásahu inej osoby. Len člove

k a loď proti nekonečnému oceánu. Nedávno, 9. novembra, tradične z juhofrancúzskeho prístavu Sables d’Olonne odštartoval šiesty ročník, na ktorom sa zúčastnilo rekordných 30 lodí, popri odvážnych plavcoch aj dve dámy. Tí šťastnejší oboplávajú Antarktídu a okolo Mysu Horn sa vrátia späť na miesto štartu.

Oceán vždy lákal osamelých plavcov, takýto súboj v sebe skrýva veľkú výzvu. Aj u nás bol človek, ktorý pocítil nutkanie na súboj - mnohí si pamätajú na Čechoslováka Richarda Konkolského, ktorý v rokoch 1972 – 1975 oboplával Zem a potom v roku 1982 na jachte emigroval cez poľský Štetín aj s manželkou a so synom do USA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Otcom Vendée Globe je francúzsky jachtár Philippe Jeantot. Prvý ročník odštartoval v novembri 1989 a koná sa každé štyri roky. „Vendée Globe sa od predchádzajúcich pretekov osamelých jachtárov líši tým, že nie je etapový, teda nemá medzipristátia,“ hovorí skúsený jachtár a jachtársky nadšenec Miroslav Ráček. „Lode sú prepracované do detailov, na palube majú obrovské množstvo elektroniky. Poloha sa sníma GPS zariadením, ktoré je prepojené s autopilotom, teda loď sa do istej miery vie riadiť aj sama a kormidlovanie je oproti minulosti zjednodušené.“ Samozrejmosťou je neustále pripojenie na internet, takže moreplavec môže z kokpitu vybaveného kreslo-lôžkom komunikovať so svojimi blízkymi alebo početnými členmi fanklubu, ktorí ho podporujú. Ťažko tak môže prísť k tomu, že by sa plavec zbláznil z osamelosti – aj také prípady v minulosti boli.

SkryťVypnúť reklamu

Riziká

„Na druhej strane, všetci zúčastnení vedia, že sa môže stať čokoľvek. Prudká vlna môže počas búrky strhnúť jachtára napriek tomu, že je pripútaný lanom, alebo ho smrteľne oplieska o loď. V takýchto prípadoch nepomôže ani záchranná vesta vybavená elektronickou a svetelnou signalizáciou. Skryté ľadovce sú ďalším nebezpečenstvom, nemusí ich zachytiť ani radar. Ľadovec potopil aj Titanic, tak nie je ťažké predstaviť si, čo urobí s takou malou loďou. Takýto prípad sa však našťastie v histórii tejto súťaže ešte nestal.“ Kritickými miestami sú Mys dobrej nádeje na juhu Afriky a Mys Horn na juhu Južnej Ameriky, kde sa stretávajú oceány, vetry, prúdenia.

Ďalším nebezpečenstvom sú úrazy, pričom ak by pretekár prijal lekársku pomoc, bol by diskvalifikovaný. V minulosti si jeden z účastníkov sám zašil rozrezaný jazyk a s chirurgom bol v telefonickom spojení. Iný si na základe technickej inštruktáže opravil poškodený trup lode.

SkryťVypnúť reklamu

Vesmírne moduly jachtingu

Jachty, ktoré sa zúčastňujú na Vendée Globe, to už nie sú ani formuly 1 jachtingu, skôr vesmírne moduly. Ide o lode dlhé šesťdesiat stôp (18 metrov). Viac ako polovica sú nové plavidlá, skonštruované špeciálne pre túto súťaž. Majú podstatne väčšiu plochu plachiet, ako bolo doteraz zvykom – o 50 až 100 štvorcových metrov, nižšiu váhu s použitím hi-tech materiálov a ďalšie technické zlepšenia. Majú dve kormidlá, pretože sú v trvalom náklone a záveterné kormidlo je vždy efektívnejšie. Kedysi bolo v lodiach vodné závažie, ktoré čerpadlá prečerpávali z jednej strany na druhú. Dnes je kýl so závažím pohyblivý, riadený hydraulikou, ktorá ho vždy vytočí na náveternú stranu. A aby loď držala stopu, tak sa do vody zasunie pohyblivý meč.

SkryťVypnúť reklamu

Konštrukcia však preteky nevyhrá a víťaz si svojich 150-tisíc eur (vyše 4,5 milióna Sk) musí zaslúžiť svojimi schopnosťami. Medzi účastníkmi sú aj hviezdy z pretekov osamelých jachtárov. Počas piatich ročníkov vyštartovalo 137 pretekárov, do cieľa prišlo 87, odstúpilo 48 a dvaja zahynuli.

Špičkový jachtársky závod nie je žiadna romantická plavba. „Južne od štyridsiatej rovnobežky fúkajú mimoriadne silné vetry, hovorí sa im búrlivé štyridsiatky,“ hovorí Miroslav Ráček. Plachetnice tu dosahujú rýchlosť, pri ktorej už môžu ťahať vodného lyžiara. Svetový rekord je 580 míľ (1074 km) za 24 hodín, čo je priemerná rýchlosť asi 45 kilometrov za hodinu.

V pozornosti médií

Vendée Globe je aj šou. Všetky lode sú vybavené niekoľkými kamerami, ktoré sprostredkúvajú zážitok aj suchozemcom. Každá je oblečená vo fabách a logách sponzora. Špičkové jachtárstvo je totiž pre reklamný trh zaujímavý šport, lebo je prestížny. „Po korupčných aférach v talianskej futbalovej lige napríklad veľa sponzorov prešlo od futbalu k jachtingu,“ hovorí Ráček. „To mu pomohlo. Na súťaž America Cup zvykne jedna krajina postaviť jednu loď, Taliani ich rok po týchto injekciách postavili tri.

SkryťVypnúť reklamu

Vendée Globe si „privlastnili“ Francúzi, aj vstupné a majú na to trochu právo, lebo víťazmi všetkých doterajších ročníkov sú francúzski jachtári. Zastúpené boli aj Veľká Británia, Taliansko, Švajčiarsko, USA, Juhoafrická republika, Španinielsko, Belgicko a dokonca Maďarsko.

Preteky posádok

Vendée Globe sú jedinečné preteky v kategórii osamelých jachtárov. Takúto pozíciu v prípade viacčlenných posádok má Volvo Ocean Race, predtým Whitbread Round the World Race. Jeho tradícia siaha do roku 1973 a tiež sa koná každé štyri roky, to znamená, že momentálne prebieha jeho desiaty ročník. Štartoval v španielskom Alicante a finále je v ruskom Sankt Petersburgu a ide o etapové preteky s medzizastávkami. V aktuálnom ročníku je osem lodí.

„Nedá sa povedať, ktorý z nich je ťažší, sú to dve rozdielne kategórie,“ hovorí Ráček.

SkryťVypnúť reklamu

Vek

Jachtárstvo je, samozrejme, náročné aj fyzicky, ale oveľa viac závisí od psychickej vyrovnanosti a skúsenosti. Určite to nie je tak ako v iných športoch, že tridsiatnik je už zrelý do dôchodku. Na pretekoch ako Vendée Globe sa podľa Ráčeka väčšinou zúčastňujú ľudia nad tridsať rokov, nezriedka sa dajú na vrcholných pretekoch nájsť aj päťdesiatnici. Najstarším športovcom na poslednej olympiáde bol rakúsky jachtár Hubert Raudaschl, ktorý sa narodil v roku 1942.

Virtuálne preteky

Miro Ráček je virtuálnym účastníkom Volvo Ocean Race aj Vendée Globe súčasne. Paralelne totiž funguje aj internetová počítačová hra. Simulácia pretekov vychádza z reálnych poveternostných podmienok, prúdov a podobne. „Na virtuálnom Volvo Ocean Race je momentálne osemdesiattisíc účastníkov. Momentálne som asi päťsto osemdesiaty.

SkryťVypnúť reklamu

Pri virtuálnych pretekoch človek vidí iba prvých päť a tých, ktorých si vyberie ako súperov.

Vendée Globe sa od predchádzajúcich pretekov osamelých jachtárov líši tým, že nie je etapový, teda nemá medzipristátia.

Miroslav Ráček, jachtár a jachtársky nadšenec

Krátka štatistika doterajších pretekov Vendée Globe

Ročník Vyplávalo Do cieľa prišlo Zahynulo Víťaz (všetci z Francúzska) a čas

1989/1990 13 7 Titouan Lamazou, 109 d 8 h 48 m

1992/1993 14 7 1 Alain Gautier, 110 d, 2 h 22 m

1996/1997 16 6 1 Christophe Auguin, 105 d 20 h 31 m

2000/2001 24 15 Michel Desjoyeaux, 93 d 3 h 32 m

2004/2005 20 13 Vincent Riou, 87 d 10 h 47 m


Kokpit je velínom, kuchyňou i spálňou. FOTO - profimedia, www.mikegolding.com

profimedia

Jachta Mikea Goldinga.

www.mikegolding.com

Trasa pretekov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  6. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  1. Zlatý sen vo vzduchu
  2. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  3. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  4. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  6. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 379
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 727
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 732
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 289
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 057
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 732
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 133
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 972
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu