322 - Kuchár, jeho manželka a jej milenec

Diagnóza 322 znamená malígny nádor. Rakovina je chorobou celého organizmu, jej bunky bujnejú na úkor celku. Debut Dušana Hanáka z roku 1969 je presnou a vtipnou anamnézou socializmu. Na filmovom festivale v Mannheime získal tento film Veľkú cenu, hoci org

(Zdroj: archív SFÚ)

anizátori festivalu si ho z vtedajšieho Československa už museli prakticky sami uniesť. K bežnému divákovi sa nedostal celé desaťročia.

Film podľa poviedky Jána Johanidesa zo života človeka, ktorý stratil vieru, ale neodvažuje sa neveriť, hovorí o ilúziách komunizmu. Ale nielen o nich.

„Najvyššou hodnotou je človek, ľudské šťastie a sloboda... Človek myslí na človeka, a to je dobré.“ Nadšenie šírené z všadeprítomného rozhlasu po drôte je až lepkavé. Rozhlasová rozcvička zas dáva rady, ako zdravo prežiť aj v časoch normalizácie: „Veselšie, dýchajte pritom, priatelia, pridajte aj podrep, hlbší podrep, striedavo úklony vpravo a vľavo...“

Ani na ulici sa neoslobodíte od príkazov. V jednej zo scén filmu policajt ampliónom upozorňuje ľudí, aby cez cestu prechádzali len na vyznačených miestach. Režisér sa škodoradostne pohral s tým, ako ľudia vystrašení hlasom „zhora“ zmätkujú.

Silné na tomto filme je práve to, že jeho zrejmé politikum nie je tézovité, silené, patetické, naopak, vychádza prirodzene z praktických situácií a verne zadefinovaných postáv. Hanák už v tomto filme ukázal aj svoje dokumentárne sklony, geniálna je napríklad scéna, kde sa v kaviarni stretnú babička z dediny so sliepkou i stará Bratislavčanka. Mnohé drobnosti obdobia sú s odstupom času úsmevné ako bublifuk. V čase fenomenálneho návratu Fiatu 500 je milé aj vidieť, ako sa vtedy tešili z jeho originálu.

V centre diania je zvláštny trojuholník: kuchár Lauko, jeho bývalá manželka Marta a jej mladý milenec Peter. Podstatné veci o hlavnom hrdinovi sa dozvieme veľmi vecne. Lekár nadiktuje sestričke údaje o pacientovi, u ktorého majú podozrenie z rakoviny. „Pracuje ako kuchár posledných desať rokov, predtým bol zástupcom vedúceho oddelenia. Byt je spoločný s rozvedenou manželkou.“ S dvojzmyselným dodatkom: „Postoj a chôdza neboli vyšetrované.“

Práve postoje ľudí (k invázii) začínali byť v čase nakrúcania filmu preverované asi najviac zo všetkého. Podobne milo dvojzmyselná je vo filme takmer každá veta. Ku kolegiálnemu sexu dochádza v rozmnožovni, kde inde.

Lauko v autentickom stvárnení českého herca Václava Lohniského má ďaleko od romantického hrdinu, istú integritu mu však nemožno uprieť. Ako bývalý pracovník národného výboru pomáhal síce pri združstevňovaní, z výhodnej funkcie, však sám odchádza naspäť k svojmu kuchárskemu fachu. Tušíme, že má pochybnosti. Pod vplyvom ťažkej choroby ešte výraznejšie prehodnocuje svoj život, prvé sekvencie filmu nám dokonca ponúknu paralelu so zvieraťom vedeným na bitúnok.

Jeho krásna bývalá manželka si ho kedysi zobrala ako svoju životnú istotu, dnes je šťastná - teda veľmi chce byť - s mladým kolegom. Lauka núti, aby aj on bol ambicióznejší. „A čo ty vlastne chceš? Chceš sa vyliečiť, aby si mohol robiť bifteky? Človek má chcieť všetko,“ radí svojmu bývalému manželovi. Jej sa táto filozofia vypláca. Ona napríklad chce fiatku. Dosiahne, že jej bývalý manžel jej na to dá peniaze, ktoré vyhral v športke. Veď je to dobrák, ktorý ju má stále istým neurčitým spôsobom rád. Vždy vedel toho veľa prehltnúť a teraz má rakovinu hrdla. Ale život je nevyspytateľný, všetko môže byť v okamihu aj inak.

Jeho sok v láske prezentovaný Josefom Abrhámom je celkom iný typ. Šarmantný, ironický, pokrokový. Komunistu Lauka núti priznať si chyby. „Povedzte, že ste sa mýlili. S výsledkami ste spokojný? Povedzte, že ste nikdy skutočne neverili,“ rieši výsledky reálneho socializmu. Bolo by to z jeho strany úplne hrdinské, keby sa scéna neodohrala v kontexte, ktorý z Petra robí zbabelca. Laukovu následnú facku si zaslúži. Búriaci sa Peter možno bude patriť k prvým, ktorí sa prispôsobia norme.

„To je lúka, to je jablko, to je strom.“ Posledné slová tejto snímky sú jednoduché ako zo šlabikára. Ak primnohí v spoločností klamú, treba si z času na čas ozrejmiť základné pojmy.

Významné udalosti

ROK 1969

  • do funkcie prezidenta USA nastúpil Richard Nixon
  • Alexandra Dubčeka odvolali z funkcie prvého tajomníka ÚV KSČ, ešte v tom istom roku aj z vedúcej funkcie vo Federálnom zhromaždení ČSSR
  • Alexandra Solženicyna vylúčili zo Zväzu spisovateľov ZSSR
  • John Lennon, člen skupiny Beatles, vrátil Rad britského impéria ako protest proti postoju britskej vlády k vojne vo Vietname
  • Barbra Streisandová získala cenu Americkej filmovej akadémie Oscar za hlavnú rolu v muzikáli Funny Girl
  • Vojtěch Jasný dostal za film Všetci dobrí rodáci cenu za réžiu na filmovom festivale v Cannes, cenu FIPRESCI na tomto festivale získal film režiséra Andreja Tarkovského Andrej Rubľov
  • Ondrej Nepela bol na majstrovstvách Európy v krasokorčuľovaní prvý a následne na majstrovstvách sveta druhý
Ohlasy z tlače

Hanákova snímka 322 nie je samoúčelným experimentom pre snobov, ale hodnotný film určený citlivému divákovi, ktorý je schopný a ochotný vnímať jeho myšlienkové bohatstvo i formálnu dokonalosť.

Hradiská, Nina: Vydarená sonda Dušana Hanáka. Pravda, 18. 11. 1970, s. 7.

Bol potrebný tento film. Veľmi potrebný. Zaplnil určitú štýlovú medzeru v slovenskom filme. A dokázal Hanákov talent ako režiséra so zvláštnym, nesmierne citlivým, ľudským, pritom intelektuálne bohatým videním skutočnosti. (...) (Hanák) dokázal, že je umelcom svojského výrazu, poetiky, výrazne ho odlišujúcej od ostatných tvorcov a nielen svojej generácie. V ničom nie je násilný a neprirodzený, všetko užíva s mierou. Funkčne využíva asynchrónny zvuk, pri viacerých záberoch dosahuje pozoruhodné výsledky kontrastnou hudbou. Vhodne využíva detail a veľký detail, ako aj rôzne uhly záberu. Výborný je výber a vedenie hercov.

Hassmann, Rudolf: Nevšedných „322“. Matičné čítanie, č. 1, 1971, s. 5.

Hanák narába so zdanlivo všednými dokumentárnymi zábermi, nedramatickými motívmi a banálnymi situáciami a ich spájaním dosahuje nové významy. Napriek autenticite a dokumentárnosti mnohých zachytených javov, Hanák nesmeruje len k ich nezaujatému „záznamu“, ale cez analýzu reality sa dotýka podstaty a príčin choroby jednotlivca a spoločnosti.

Obuch, Andrej: Návraty k ankete. 322. Dialóg, č. 14 – 15, 1989, s. 8.

Negatív môjho debutu mal byť spálený

Režisér Dušan Hanák hovorí o okolnostiach vzniku svojho prvého filmu 322, ktorý začal pripravovať ešte v atmosfére liberalizácie, realizoval ho počas okupácie Československa vojskami Varšavskej zmluvy a dokončil ho na začiatku normalizácie.

Ako sa do tohto filmu premietlo obdobie, v ktorom vznikal?

Liberalizácia, ktorú sme pociťovali v 60. rokoch, bola najtvorivejším obdobím československej kultúry. Vnímal som pohyby a pozitívne zmeny v spoločnosti, o ktorých sa dnes zdvorilo mlčí. Prehliada sa skutočnosť, že kritikmi režimu boli tvoriví ľudia, prebúdzajúca sa verejnosť a mnohí členovia strany. Dnes už takmer pejoratívne znejúce pojmy ako socializmus s ľudskou tvárou mali svoju dobovú morálnu opodstatnenosť a netýkali sa len intelektuálov.

Museli ste meniť pôvodný scenár?

Úvodná scéna, v ktorej Lauka zbijú neznámi mládenci a on sa im za to musí poďakovať, bola vymyslená pred okupáciou, ale niektoré motívy som rozvinul vo vzťahu k meniacej sa skutočnosti. Okupácia paradoxne potvrdila oprávnenosť rozporov hlavnej postavy. Posun v jej interpretácii zasiahol vtedajšiu moc na citlivom mieste - negatív môjho debutu mal byť spálený. Okupácia napokon spôsobila aj cenzúrne zásahy a dlhoročný zákaz premietania filmu, ktorý sa potom už nikdy nedostal k bežnému divákovi.

Kombinácia amatérov a profesionálov je príznačná nielen pre 322, ale aj pre iné vaše hrané filmy ako Ružové sny či Ja milujem, ty miluješ. Čím vás amatéri zaujali?

Hovoril by som radšej o nehercoch, ktorí v mojich filmoch hrajú seba samých. Veľmi často hovoria svoje vlastné vety a myšlienky, pohybujú sa vo svojich prostrediach. Mojou úlohou je ponúknuť im spoluprácu, zasadiť ich príbeh alebo charakter do kontextu filmu. Neherec nás môže upútať bezprostrednosťou a obnaženou ľudskosťou. Amatér je ten, ktorý niečo predstiera a snaží sa nás presvedčiť, že je hercom.

Ako sa mohol film, ktorý vôbec nechválil minulý režim, dostať na prestížny filmový festival v Mannheime?

Väčšina filmu 322 bola nakrútená po okupácii, bezprostredne po nej boli aj dogmatici ešte nejaký čas opatrní, Brežnevova doktrína „obmedzenej suverenity“ bola realizovaná postupne. Film v pôvodnej verzii výrazne reflektoval aj ponižujúci fakt okupácie. V tom všeobecnom zmätku ho uvidela na Kolibe riaditeľka mannheimského festivalu a rozhodla sa ho zaradiť do súťaže. Nebol som pri tom, ale naložila škatule s filmom do kufra auta a previezla cez hranice. V období, keď pani Vaillantová viedla festival v Mannheime, mal svetové parametre a snom každého mladého filmára bolo zúčastniť sa na ňom. Vedenie Československého filmu sa pokúsilo stiahnuť film zo súťaže, ale festival mal svoj morálny kredit a neustúpil.

Dostal sa aj na iné festivaly?

Film bol zaradený do prestížnej sekcie Týždeň kritiky na MFF v Cannes. Normalizačný riaditeľ Slovenskej filmovej tvorby mi zaručil, že 322 do Cannes pošlú, ak urobím isté „drobné úpravy“, svoj sľub však nedodržal. Jediná kompletná kópia filmu ostala v Mannheime, v priebehu normalizácie ju premietali aj na tzv. disidentskom festivale v Benátkach.

Peter Michalovič
322

1969, 92 minút

Réžia a scenár: Dušan Hanák

Námet: Ján Johanides a Dušan Hanák

Kamera: Viktor Svoboda

Hudba: Ladislav Gerhardt

Hrajú: Václav Lohniský, Lucyna Winnická, Josef Abrhám, Vlado Weiser, Miroslav Macháček a ďalší

Vážení čitatelia, denník SME pre vás v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom pripravil ďalšiu filmovú edíciu. Séria Slovenský film 60. rokov nadväzuje na projekty z predchádzajúcich dvoch rokov, v rámci ktorých sme vám priniesli najlepšie filmy osemdesiatych a sedemdesiatych rokov. Počas desiatich týždňov ste si mohli v denníku SME kúpiť v novinových stánkoch aj jeden z klasických filmov slovenskej kinematografie za cenu 99 korún (2,99 eura). Podrobné informácie o edícii nájdete na www.petitshop.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 447
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 783
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 007
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 919
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 605
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 041
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu