Mala by vláda pomáhať automobilkám, aby zabránila ich bankrotom?
Vander Molen,
Michigan, USA
Čo tak niečo iné: Predstavenstvá Chrysleru a General Motors privádzajú svoje spoločnosti k bankrotu s jasným úmyslom reorganizácie a fúzie.
Nepoznáme lepšiu cestu k životaschopnosti tejto brandže.
Vládny prídel nie je spôsob, ako udržať americký domáci automobilový priemysel.
Predstavenstvá automobiliek by mali svoje spoločnosti dať do bankrotov, po ktorých by nasledoval nový začiatok.
Reorganizácia by otvorila brány štrukturálnej zmene s opätovným prerokovaním zmlúv s veriteľmi, obchodníkmi a odbormi. Stúpli by aj šance daňových poplatníkov na návratnosť investícií.
Navrhli by sme, aby Chrysler a General Motors spojili sily. Odhaduje sa, že takáto fúzia by mohla vytvoriť až 15 miliárd dolárov na synergiách zo zníženej kapacity a režijnej nadbytočnosti.
Síce by mohli stratiť niekoľko bodov trhových akcií, ale fúzovaná jednotka by mala silnú pozíciu a vyše štvrtiny automobilového trhu USA.
Nepredstierame, že je to ľahké. Než by sa prejavil pozitívny zvrat, panovala by bolesť. Akcionári by boli svedkami, ako sa ich investície rozplývajú, tisíce pracovných miest by jednoducho zaniklo.
Uvedomujeme si desiatky dôvodov, prečo odmietnuť takéto riešenie.
Ak vláda chce, aby Chrysler a General Motors vyviazli z bankrotu radšej skôr ako neskôr, mohla by prejaviť dlhodobú podporu, možno garantovaním nových záruk na autá. Iní argumentujú, že je nemožné zvládnuť mechanizmy dvoch bankrotov a fúzie a ešte iní tvrdia, že sa už urobilo priveľa zmluvných ústupkov.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.
Autor: Jack & Suzy Welchovci