BRATISLAVA. „Mala som pocit, že sa mi to celé len zdá. Každý deň musím riešiť mnoho organizačných vecí, a teraz som sa ešte mala zaoberať týmto?“ sťažuje si riaditeľka galérie.
Zavolali ju podriadené, že kolegyne kurátorky sa v kancelárii bijú. Hádka dám v strednom veku prerástla do bitky. Nevedeli sa dohodnúť, ktorá má asi hodinovú prácu urobiť. „Mali veľa času, tak sa začali ešte aj hádať?“
Hádka pre zlú komunikáciu
Aj keď väčšinou tvrdíme, že hádať by sme sa nemali, komu nikdy nevyleteli nervy?
„Isteže podriadený sa môže pohádať so šéfom, dôležité je poznať obe strany a vedieť, čo už považujú za hádku,“ povedala Katarína Turanová z O2.
Turanová hovorí, že môže byť veľký rozdiel v tom, čo ľudia považujú za neprijateľnú výmenu názorov – za hádku. Niekto si myslí, že sa s kolegom háda, i keď ten druhý to považuje len za hlasnejšiu argumentáciu.
Nadnárodné firmy, kde často pracujú mladí ľudia s malými pracovnými skúsenosťami, majú spísané pravidlá. Zamestnanci sa učia, ako by mali ako lídri tímov komunikovať podľa typológie podriadených.
Hádka upozorní na problém
Hádka na pracovisku je väčšinou nebezpečná nielen preto, lebo kazí atmosféru na pracovisku. Vždy treba myslieť ja na to, že v hádke je podľa kouča Vladimíra Červenáka človek pod tlakom a cíti úzkosť až hnev. V takej situácii sa dá problém ťažko vyriešiť. Treba poč– kať, kým emócie opadnú. Na tvrdé slová môže nakoniec doplatiť horšie podriadený. Vtedy naozaj nebýva dôležité, kto mal pravdu.
„Ak je zámerom šéfa poukázať na emocionálnu labilitu, pre podriadeného je lepšie sa čo najskôr upokojiť a tento zámer odhaliť,“ povedal Červenák.
Hovorí, že konflikt možno vnímať aj ako niečo, čo umožní lepšie porozumenie a spoluprácu. Pretože konflikt „zničí“ umelé vzťahy. „Často spoznáme, či je človek ochotný spolupracovať,“ povedal kouč.
Uvedomte si, čo chcete
Americký vyjednávač a poradca William Ury v knihe Sila a moc pozitívneho nesúhlasu radí, aby v prípade, ak ste pod tlakom alebo napádaní z druhej strany argumentmi nesúvisiacimi s riešením konfliktu, hľadať aspoň na pár chvíľ únikovú cestu. Voľnú chvíľu, ktorá dovolí „odísť na balkón“. „Je prirodzené, že v situáciách, keď chceme povedať nie neprístojným požiadavkám, sme nahnevaní. Hnev, spolu so snahou čo najrýchlejšie odmietnuť požiadavky a správanie druhej strany môžu viesť k tomu, že stratíme zo zreteľa to hlavné, presadenie vlastných záujmov.“
Na získanie času radí použiť jednoduché „výhovorky“, ako napríklad to, že sa potrebujete na odpoveď poradiť s partnerom, alebo že sa rozhodnete až potom, keď si prečítate podrobnosti v štatistike, ktorú teraz nemáte so sebou.
Dôvod často nie je práca
Príčinou, prečo sa ľudia na pracovisku hádajú, podľa oslovených manažérov často nie je samotná pracovná úloha.
„Hádky sa snažíme eliminovať tým, že využívame osobnú aj online komunikáciu, kde nám zamestnanci môžu vyjadriť svoj názor alebo spätnú väzbu na prácu svojho manažéra,“ povedala Eva Megová z IBM International Services Centre Bratislava.
Ak už ide o hádku, príčina má podľa Megovej pravdepodobne komplexnejší dôvod, osobné problémy alebo napríklad nezvládnutie zosúladenia práce a súkromia.
„Často je hádka len vyvrcholením iných problémov v komunikácii,“ myslí si personalistka Turanová z O2.
Hnev často vzniká z úzkosti, ktorú môže človek dostať, keď mu pripadá nejaká úloha ťažká. „Od úzkostných myšlienok typu: 'To nemôžem zvládnuť' sa dostane človek k zacieleniu svojho hnevu na konkrétneho adresáta a začne sa pýtať sám seba: 'Prečo to musel zadať práve mne? Určite to urobil naschvál!' vysvetľuje Červenák.
Umenie pohádať sa
Aj tí, čo priznávajú, že hádať by sme sa nemali, pripúšťajú, že keď už má človek dôvod na konflikt, nie je dobré ho dusiť v sebe. „Je vhodné mať stratégiu, čo chcem získať v hádke, aby som v bitke neprehral celú vojnu, teda aby som nezničil dosiaľ vybudovaný vzťah so spolupracovníkom,“ hovorí Turanová.
Andrea Julényová, manažérka v Aholde má štyri rady pre zamestnancov, ako by mali postupovať, aby k hádke nedošlo. Mali by zastávať svoj názor, vedieť ho správne odprezentovať, pripraviť si podporné argumenty a byť otvorený druhej strane.
Rady, ako sa nepohádať
Pravidelne obojstranne komunikovať.
Sústrediť sa v práci len na pracovné problémy a neprepletať ich s osobnými.
Sformulovať sám sebe, čo chcem dosiahnuť a čo mi skutočne prekáža.
Odprezentovať svoje stanovisko bez emócií.
Hovoriť o svojich dôvodoch a záujmoch konkrétne.
Riešenie problému je jednoduchšie, ak je človek otvorený k názoru druhých.
Aj autoritatívny šéf sa dá zvládať
Za to, že podriadení často zvyšujú hlas, môže niekedy šéf, ak nezvláda manažérske zručnosti, ako riadiť ľudí, alebo ako komunikovať.
Teória rozlišuje komunikáciu autoritatívnu a podporujúcu. Ak človek komunikuje autoritatívne, riziko konfliktov je vyššie. Pri podporujúcej komunikácii sa šéf neorientuje na osobu, ale na problém, a rizoko konfliktov zmenšuje.
Kouč radí, že podriadený, ktorý sa dostane do situácie, že s ním hovorí nadriadený autoritatívne, urobí najlepšie, ak sa nenechá vtiahnuť do osobných útokov a jednoduchou otázkou sa opýta na riešenie problému .
Podporujúca komunikácia: „Ako môžeme vyriešiť tento problém?“
Autoritatívna komunikácia: „Vďaka vám máme tento problém.“
Riešenie: „Čo navrhujete robiť, aby sa to viackrát nestalo?
![]() |