BRATISLAVA. Ministerstvo školstva chce, aby bolo v každom kraji aspoň jedno gymnázium, ktoré bude poskytovať vzdelanie na prestížnej medzinárodnej úrovni. Titul špičkové môže bez rozdielu získať štátne, súkromné alebo cirkevné gymnázium, ak splní šesť kritérií ministerstva školstva.
Kritériá by mali na základe štatistických ukazovateľov zohľadňovať výsledky študentov a učiteľov aj zapájanie sa školy najmä do medzinárodných projektov. Špičkové gymnáziá nebude ministerstvo finančne zvýhodňovať.
Štatistika nie je o kvalite
Nastavenie kritérií spochybňuje prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Pavol Sadloň. Nepozdáva sa mu hneď prvé kritérium. Podľa neho musí mať špičkové gymnázium aspoň 75percentnú úspešnosť v celonárodnom testovaní v externej časti maturitnej skúšky v jednotlivých predmetoch.
Prezident asociácie hovorí, že je veľmi diskutabilné, či je úspešnejšia škola, ktorej dvaja maturanti zvládli úroveň A z daného predmetu na 85 percent, alebo tá, ktorej 150 študentov splnilo úroveň B na 72 percent.
Medzi špičkové gymnáziá by podľa ministra Jána Mikolaja mali byť zaradené tie, ktoré majú takú výučbu cudzieho jazyka, že absolventi budú na úrovni štátnej jazykovej skúšky, alebo také, kde vyučujú cudzie jazyky v rámci medzinárodnej dohody. Problematické je aj kritérium zapojenia školy do projektov na modernizáciu a skvalitnenie výchovnovzdelávacieho procesu. Stačí, ak gymnázium podá jeden projekt za dva roky. „Je rozdiel medzi podaným a prijatým projektom,“ komentuje Sadloň.
Ďalšia podmienka hovorí, že sa učitelia musia zapájať do kvalifikačného štúdia a projektov, čo však nemusí znamenať aj to, že bola dosiahnutá požadovaná kvalita, ktorá sa prejaví v praxi.
Nedostatočné kritériá
Do úvahy ministerstvo vôbec nebude brať napríklad to, aký veľký je záujem o školu. Vo všeobecnosti platí, že čím lepšia škola, tým viac uchádzačov sa na ňu hlási. Kvalita vedenia škôl sa tiež prejavuje v schopnosti vytvárať vlastné programy vzdelávania, ktoré by mohli nasledovať aj ostatné školy. Ani to však ministerstvo vyžadovať neplánuje.
Sadloň si myslí, že ak sa niektoré gymnázium sústredí na kritériá vytýčené ministerstvom, tak ich splní. Dodáva však, že iba splnenie kritérií nie je zárukou kvality školy.
Kritériá špičkovosti
75percentná úspešnosť v externej časti maturitnej skúšky.
Podanie projektu raz za dva roky na modernizáciu a skvalitnenie vzdelávania.
Umiestnenie žiaka v národných a medzinárodných súťažiach.
Dvojpercentný nárast počtu učiteľov s II. kvalifikačnou skúškou či rozširujúcim štúdiom.
Aspoň jeden učiteľ zapojený do medzinárodného celoživotného vzdelávania.
Aspoň jedna aktivita týkajúca sa spolupráce učiteľov v rámci jednotlivých predmetov na národnej a medzinárodnej úrovni.
Zdroj: Ministerstvo školstva