Pri pobreží Somálska ďalej vyčíňajú banditi. Nezastavili ich ani vojenské lode z Európskej únie a Ameriky, ktoré mali v oblasti urobiť poriadok.
BOSASSO, BRATISLAVA.
Tanker Sirius Star je trikrát väčší ako lietadlová loď. Na svojej palube prevážal dva milióny barelov ropy, čo je viac ako štvrtina denného exportu Saudskej Arábie. Celý náklad smeroval do Spojených štátov. V reakcii na únos, ihneď stúpla cena ropy na svetových trhoch.
Prešibaný útok
Piráti prepadom tankera s poľským kapitánom ukázali aj svoju inteligenciu, keď prekabátili medzinárodné vojnové lode, ktoré strážili premávku v Adenskom zálive. Tam sa uskutočnilo najviac prepadov v posledných mesiacoch.
Banditi však tentoraz neútočili pri Somálsku, ale o stovky kilometrov južnejšie, pri pobreží Kene. Túto oblasť nikto nestrážil. „Posledný útok vyzerá ako dobre premyslený čin niekoľkých múdrych Somálčanov. Každý, kto ich označuje za bandu pastierov tiav, musí prehodnotiť svoj názor,“ povedal nemenovaný somálsky odborník agentúre Reuters.
Sirius Star patril saudskoarabskej spoločnosti Aramco, ktorá oznámila, že už s únoscami začala rokovať. Aké výkupné požadujú, nie je známe, zrejme však pôjde o miliónové sumy. Na palube je medzinárodná posádka, v ktorej sú Chorváti, Briti, Filipínci, Poliaci a Sudskí Arabi.
Saudskoarabský tanker zrejme v súčasnosti kotví pri meste Eyl, základni pirátov.
Stačil rebrík
„Niektorí ľudia tvrdia, že uvideli obrovskú loď pri Eyle. Musí to byť ten supertanker,“ povedal koordinátor východoafrických prepravcov Andrew Mwangura pre Reuters. Podľa neho nebolo ťažké tanker prepadnúť, lebo bol plne naložený a tým aj hlboko ponorený. Piráti potrebovali iba rebrík, prípadne lano, aby sa vyšplhali na palubu.
„Ide o hanebný čin,“ opísal útok podľa BBC saudskoarabský minister zahraničných vecí, princ Saud al–Faisal a prirovnal pirátstvo k terorizmu.
Somálski piráti si v oblasti Adenského zálivu robia, čo chcú. Pred mesiacom sa im podarilo uniesť ukrajinskú loď, ktorá prevážala 33 tankov a vojenský materiál. Ešte stále ju majú v hrsti a požadujú výkupné. Od únosov ich neodrádzajú ani vojenské lode, ktoré k pobrežiu Somálska poslali členské krajiny Európskej únie a NATO.
Miliónové škody
Ich vyčíňanie značne predražilo lodnú dopravu - okrem výkupného, musia prepravcovia rátať aj s vyššími poplatkami za poistenie a rastie aj cena prepraveného tovaru. Mnoho lodí sa radšej vyhýba Adenskému zálivu, ktorým by mohli smerovať k Suezskému prieplavu. Prednosť dávajú radšej bezpečnejšej obchádzke cez juhoafrický Mys dobrej nádeje.