Bude sa podľa vášho experimentálneho textu učiť?
„Určite nie, aspoň nie v dohľadnej dobe. Text bol písaný pre úplne iné školské prostredie, než aké tu dnes máme. Bez skutočnej školskej reformy je nepoužiteľný. Dal by sa možno využiť ako akási doplnková vec, ale rozhodne pri súčasných osnovách nemôže slúžiť ako učebnica.“
Na čom je váš text založený?
„Ide o tematický celok Zem, náš domov. Planétu Zem školákom približuje hravým spôsobom, založeným na otázkach, ku ktorým treba hľadať odpovede. Týmto štýlom sa žiaci dozvedia, prečo je morská voda pohyblivá, dažďová voda kyslá alebo prečo má krajina svoju tvár.“
Ako by mala vyzerať dobrá učebnica?
„Oveľa väčší dôraz by sa mal klásť na rozvíjanie takých schopností, ako vedieť samostatne získavať a spracovávať informácie, diskutovať, formulovať a počúvať argumenty, vytvoriť si názor, dokázať samostatne experimentovať a podobne.“
Považujete dnešné učebnice fyziky pre základné a stredné školy za dobré?
„Pre základné školy existuje vynikajúca séria učebníc od Martina Macháčka, ktorá sa však používa menej, než by som očakával. Myslím, že v rámci existujúcich osnov sa asi ani nedajú napísať lepšie učebnice, ako sú tie Macháčkove. Problém je v osnovách predmetu. Osnovy odjakživa vychádzali oveľa viac zo štruktúry fyziky ako vedy než z toho, čo môže byť pre deti dôležité a zaujímavé. Výsledkom je dlhodobá neobľúbenosť prírodovedných predmetov. V biológii je ten problém totiž prinajmenšom rovnaký a v chémii je ešte o stupeň väčší.“
Má kto dobré učebnice napísať?
„To neviem a myslím si, že to nevie nikto. A asi jediný spôsob, ako to zistiť, je uvoľniť trh s učebnicami. Potom sa ukáže, či sa nájdu ľudia ochotní a schopní napísať dobré učebnice a či sa nájdu vydavatelia ochotní a schopní hľadať a nájsť dobrých autorov.“
Nakoľko učebnica ovplyvňuje vzťah študenta ku konkrétnemu predmetu?
„Učebnice považujem za veľmi dôležité, ale ani nie tak pre študentov ako pre učiteľov. Ideál je učebnica, ktorá dokáže nadchnúť učiteľa. Ktorú keď si učiteľ prečíta, tak má okamžite chuť podľa nej učiť. Dobrá učebnica má učiteľa inšpirovať a zároveň mu vytvárať mnohostrannú pomôcku. Jej zneužitie na domáce úlohy by malo byť trestné. Samozrejme, učebnica musí byť napísaná tak, aby sa obracala k žiakom, aby bola pre nich zaujímavá, poučná a podľa možnosti aj zábavná. Ale skutočným adresátom učebnice je oveľa viac učiteľ ako žiak. Koniec koncov, je to predovšetkým učiteľ, kto deti učí. Ak sa decká učia viac z učebnice ako od učiteľa, tak niečo nie je v poriadku.“
Ak sa decká viac učia z učebnice ako od učiteľa, niečo nie je v poriadku.