"Autorka je mimoriadny zjav, bez jej próz a rozhlasových hier by bol slovenský literárny a literárnodramatický život chudobnejší," uviedol dnes pre TASR tajomník organizátorského Spolku slovenských spisovateľov Pavol Janík. Podľa neho ambíciou odborného seminára bolo adekvátne zhodnotiť a zaplniť biele miesto slovenskej literárnej vedy. Spisovateľka prezentuje suverénnu schopnosť hĺbkovo skúmať kľúčové otázky ľudského bytia v zdanlivo všedných i v krajných životných situáciách. Jej myšlienkovo i formálne podnetná tvorba dáva slovenskej literatúre lesk originálneho osobnostného vkladu inšpirovaného aktuálnymi európskymi umeleckými prúdmi. "Na druhej strane hodnotnej zlatej mince, ktorú predstavuje jej beletria, sa zračí bieda našej literárnej vedy a prejavuje sa aj v nedostatočnej reflexii jej unikátnych diel," zdôvodnil Janík.
Marína Čeretková-Gállová mala podľa Janíka raketový štart literárnej kariéry hneď úvodnou knihou v roku 1962 Koniec líšky. Umelecké kvality potvrdila o dva roky neskôr knihami Stokrát tvoje leto a Smrť červenej jarabiny. Tiež ďalšími - Samota pre bohov a Koňak pre Amáliu, ktoré jej vyšli v roku 1967. O tri roky pribudla próza Hriešne dievča Júlia, potom Jednooký (1978), Dlhé čakanie Adely Drozdíkovej (1982), Cudzie deti (1983). Že život i literatúra sú nebezpečné veci, to potvrdzuje príbeh v knihe Úraz (1987). "Marínine diela zobrazujú prirodzených ľudí z mäsa a kostí, ale v titule jednej útlej knižky sa jej zahniezdil nadprirodzený anjelik," povedal Janík o próze Anjelik z roku 1994.