BRATISLAVA. Nové automobily sa môžu budúci rok predávať o niečo lacnejšie ako dnes. Hoci oslovení predajcovia tvrdia, že sa dá vplyv finančnej krízy na slovenský automobilový trh ťažko odhadnúť, možnosť mierneho poklesu cien úplne nevylučujú.
„Žiadne podstatné cenové pohyby smerom dole neočakávame. Existuje naopak mnoho faktorov, ktoré by mohli ceny tlačiť skôr nahor, ako napríklad neustály nárast cien prvotných surovín či energií,“ tvrdí Pavel Šilha, generálny riaditeľ Kia Motors Sales Slovensko.
Odhaduje, že sa v konečnom dôsledku faktory prispievajúce k poklesu a nárastu cien znegujú a tak k žiadnej podstatnej zmene cenovej úrovne od začiatku budúceho roku, ani do konca tohto roku nedôjde.
Podľa ekonóma Slovenskej akadémie vied Pavla Kárásza sa môže kríza odraziť v cenách nových automobilov skôr po novom roku ako ešte počas nasledujúcich týždňov.
„Teraz panuje väčšia neistota, výrobcovia zvažujú svoje možnosti a podľa toho, ako sa ich bude dotýkať znižovanie dynamiky svetovej ekonomiky, tak budú manažovať svoju cenovú politiku,“ predpovedá možný budúci vývoj Kárász.
Zľavy ešte do konca roku
Niektoré modely nových automobilov sa však už dnes dajú kúpiť za lepšie ceny ako v prvom polroku tohto roku. Niekde za to môže zmena cenníkov predajcov po stanovení pevného konverzného kurzu koruny voči euru, inde zase cenové akcie, ktoré majú záujemcov prilákať ku kúpe vybraných značiek vozidiel.
Škoda Auto Slovensko, importér značky Škoda zareagoval na zavedenie konverzného kurzu a príchod eura úpravou cenníkov už koncom augusta. Podľa Mateja Bugára, konateľa spoločnosti, pritom priebežne prebiehajú časovo limitované zľavy, ktorými predajcovia reagujú na celkovú situáciu na trhu. „Ďalšie zníženie cien v tejto chvíli nepredpokladáme,“ dodal Bugár.
Pokles cien, aj keď len minimálny, v blízkej budúcnosti naopak očakáva Klaudia Valušková, majiteľka firmy Auto Valušek, ktorá zastrešuje predaj značiek Škoda, Volkswagen, Fiat, Kia a Alfa Romeo.
„V každej značke bude pokles cien v iných percentách, pretože importéri majú zvolenú rozdielnu stratégiu budovania trhového podielu v rámci slovenského trhu automobilov,“ tvrdí Valušková.
O cene rozhodne aj dopyt
Snaha o udržanie alebo dokonca posilnenie trhového podielu môže mať na to, za akú cenu sa napokon o niekoľko mesiacov budú nové autá predávať, rovnako veľký vplyv ako vplyv finančnej krízy. Predajcovia sa totiž netaja tým, že pri stanovovaní cien vozidiel a ich úpravách sa prioritne riadia dopytom na trhu a konkurencieschopnosťou značky.
Zníženie cien áut ešte
na konci tohto, alebo od začiatku budúceho roku neočakávame.
Pavel Šilha, generálny riaditeľ Kia Motors Sales Slovensko