BRATISLAVA. Predstava, že editorom spoločenských časopisov a bulváru stačí pri výbere titulnej fotky staviť na známu tvár, je zjednodušená.
Čitateľ sa mení, kým pred pár rokmi stačilo ponúknuť Zuzanu Belohorcovú či Marianu Ďurianovú, dnes sa vyžaduje aj výrazný aktuálny príbeh, ktorý urobí celebritu zaujímavou.
Blondínky už nestačia
Denník SME oslovil viacero spoločenských či bulvárnych periodík a pýtal sa kto, respektíve čo na titulke pomáha predaju najviac. Oficiálne odpovede neprišli, pre vedenia redakcií sú tieto informácie príliš vzácne na to, aby riskovali, že ich použije konkurencia. Audit predaja tlače síce hovorí o tom, komu sa ako pri predaji darí, no ten obsahuje len údaje o mesačných priemeroch.
Mimo záznam boli viacerí členovia vedenia konkurenčných redakcií zhovorčivejší. Zhodovali sa, že éra, keď stačilo na titulku dať „bezduchú blondínku“ s hlbokým výstrihom, sa skončila. „Musí to byť niekto, s kým je spojený aktuálny životný príbeh, alebo niečo dosiahol,“ povedal člen vedenia jedného týždenníka. Tak napríklad minulý rok dobre predávala titulka s politickou moderátorkou Silviou Kušnírovou, ktorá sa pre čitateľov stala zaujímavá po havárii s alkoholom v krvi. Svojimi škandálmi predávala svojho času aj Ďurianová, tento rok sa údajne „prejedla“.
Hitom tohto roka je kauza Žitný a úmrtie Michala Dočolomanského. Hovoriť však o univerzálnom recepte nemožno. To, čo čitatelia ocenia v bulvárnom denníku, nemusí byť dobrý tip pre rovnako zameraný týždenník.
Pre tajnostkárstvo redakcií sme teda urobili rebríček známych osobností len podľa toho, ako často sa objavili ako hlavná fotka na titulnej strane piatich časopisov: Plus 7 dní, Život, Slovenska, Šarm a Star.
Jednoznačne najčastejšie na titulke bol moderátor Rasťo Žitný alebo jeho priateľka Lucia Hablovičová v spojitosti so Žitného nehodou.
Na druhom mieste skončila Adela Banášová, ktorej popularitu zvyšovala zaujímavosť jej rozchodu a tipy na novú známosť.
Na titulkách bola často aj Dara Rolins, Ďurianová, Zuzana Fialová či Aneta Paríšková. Na titulky sa len pre vážnu chorobu a následne úmrtie často objavoval aj Michal Dočolomanský.
Politici nepredávajú
Pre časopisy sú zaujímavé osoby, pri ktorých sa redakcii podarí upútať čitateľov ich nečakaným životným príbehom so súkromia. Do nášho top rebríčka sa tak dostali novopečené či čakajúce mamičky ako Rolins, Verešová či Paríšková, pri ktorých ľudia sledovali príbehy z ich súkromia.
Po minulé roky predávali aj tváre novopečených superstaristov, ktorí dnes upadli do zabudnutia. Bola to pre ľudí príťažlivá kategória successtory osudov, keď z bežných ľudí sa môže stať nečakane hviezda.
V minulosti pomáhali predávať aj tváre z politiky, a to hlavne v Plus 7 dní. Dnes sa už aj tam objavujú sporadicky. Výnimkou je šéf národniarov Ján Slota, ktorý sa v tomto roku na titulke objavil asi päťkrát. Pritom v Plus 7 dní sa málokto objaví na titulnej strane viackrát.
Úspech? Stačí sa dobre narodiť a zle správať
Americký Forbes spočítal, ktoré tváre zarobili vydavateľom najväčších amerických týždenníkov najviac.
Šesťnásobná matka a herečka Angelina Jolie je pre amerických vydavateľov výnosným obchodom. Za posledný rok jej fotka na titulke predala najviac výtlačkov známych spoločenských týždenníkov.
Minulý mesiac americký časopis Forbes zverejnil rebríček tzv. najlepšie predávajúcich celebrít. K poradiu sa dostal tak, že spočítal počet výtlačkov, ktoré sa pri tejktorej osobnosti predali v šiestich najväčších „celebritných“ amerických časopisoch People, Star, US Weekly, In Touch Weekly, Life & Style a OK!
Minulý rok tento rebríček vyhrala Jennifer Aniston, tento rok skončila na druhom mieste, na treťom skončil Heath Ledger.
Je sestra a je tehotná
Spoločným menovateľom tých, ktorí sa na vrchole rebríčka objavili, bolo, že sa v ich živote niečo významné stalo. Na zozname sa ocitli aj osoby, ktoré v skutočnosti nič významné nedosiahli.
Napríklad sestra Britney Spears Jamie Lynn sa ocitla na štvrtom mieste. Aby pritiahla pozornosť čitateľov a teda aj vydavateľov, stačilo, že ako sestra kontroverznej speváčky ako šestnásťročná otehotnela. Jej tvár predávala lepšie ako tvár Britney, ktorá bola síce na titulkách často, no žiadnu rekordnú predajnosť už svojím miernejším životom nepriniesla.
Podobne je to aj s Nicole Richie, dcérou speváka Lionela Richieho, ktorá skôr ako hereckým talentom priťahovala pozornosť priateľstvom s Paris Hilton či anorexiou.
Bez akéhokoľvek pričinenia skončili v toprebríčku dve malé dievčatká, ktorých jedinou zvláštnosťou je, že sú deťmi známych hereckých dvojíc: na siedmom mieste to je ani nie trojročná Suri, dcéra Toma Cruisa a Katie Holmes, ani jeden z rodičov sa pritom do prvej desiatky nedostal. A na ôsmom rovnako mladá Shiloh, dcéra Brada Pitta a Jolie.
Smrť vzrušuje
Zvláštnu skupinu v top ten tvoria ľudia, ktorí pritiahli pozornosť až svojou smrťou: Na treťom mieste skončil austrálsky herec Heath Ledger, ktorý tento rok zahynul po tom, čo sa predávkoval liekmi. Podľa Forbes jediný dôvod, prečo sa dostal na také vysoké miesto v rebríčku, je, že jeho smrť sprevádzajú mnohé nejasnosti.
Podobne je na tom americký herec Owen Wilson, ktorý rozvíril pozornosť hlavne tým, že sa pre nešťastnú lásku pokúsil o samovraždu.
(hr)
Kliknite - obrázok zväčšíte.