Vynovený vládny špeciál nevyzerá luxusne

Slovenskí prominenti si budú môcť zo špeciálu prvýkrát zavolať. Modernizácia stála 6,9 milióna dolárov, ale laikovi to tak nepripadá.

BRATISLAVA. Bežná turistická trieda, niekoľko sedadiel pre „business class“, dve kožené kreslá, stôl z orechového dreva, kožený gauč, záchod vo farbe „orech“. Všetko v kombinácii nudnej modrej a ešte nudnejšej sivej. Taký je interiér vládneho špeciálu s označením OM–BYO, ktorý sa vrátil na Slovensko z Ruska po šiestich rokoch opráv a modernizácií.

Ide len o mierne vylepšené „túčko“ – žiadna obdoba amerického Air Force One. Z letiskovej plochy vyzerá takmer rovnako ako špeciál OM–BYR, ktorý lieta nepretržite od roku 1998. Iba sa viac leskne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z vonka je lietadlo výnimočné iba tým, že má úplne nový náter, štátny znak a nápis Slovenská republika. Keďže v Rusku farby na lietadlá príliš nevedia, kúpili ich v Spojených štátoch, vysvetľuje Daniel Macho z ministerstva vnútra.

Kabína z 80. rokov

Lietadlo Tu­154M kúpilo Československo ako špeciál pre predstaviteľov vlády a apartáčikov tesne pred pádom komunizmu. Postupne menilo farby zo socialistickej na porevolučné federálne a napokon samostatnú slovenskú. Doteraz sú v ňom desiatky nápisov v ruštine a bez znalosti azbuky si neprečítate veľkú časť prístrojov v pilotnej kabíne. Aj v nej je okrem niekoľkých nových LCD obrazoviek vidieť, že je z 80. rokov.

V kabíne a okolo nej sa nachádza to, čo stálo najviac z 6,9 milióna dolárov za opravy. Protikolízny systém varuje pred zrážkou vo vzduchu, varovný systém vystríha pri nebezpečnom priblížení sa k zemi. Takýto prístroj chýbal v armádnom An­24, v ktorom v roku 2006 pri Hejciach zahynuli slovenskí vojaci. Protikolízny systém je už v komerčných dopravných lietadlách štandardom. Moderná technika chýba aj druhému špeciálu, ktorý tiež čaká na budúci rok revízia v Rusku.

SkryťVypnúť reklamu

Pridali telefón

V lietadle pribudla aj rúra na ohrievanie jedál, chladnička s mrazničkou a hlavne satelitný telefón. Ten chýbal 11. septembra 2001 po teroristickom útoku na USA, keď museli odkloniť špeciál aj s delegáciou do Spojených štátov.

Nikto na palube netušil, prečo ich presmerovali do Kanady. Telefón, ktorý je teraz na palube, zabezpečí inernetové pripojenia aj posielanie faxov.

Výhodou je, že lietadlo sa už za pol dňa môže zmeniť na dopravné. Vybrať všetky sedadlá trvá len pol dňa a stroj sa môže využiť na prevoz humanitárnej pomoci či ako sanitárny stroj.

Do vzduchu už o pár dní

„Túčko“ má od modernizácie za sebou prvý dlhý let – zo Samary do Bratislavy. Prvé „technické lety“ trvali zhruba 15 hodín a majú zistiť, či bezchybne funguje. Lietali nad hlavným mestom aj na otočku do Sliača. Daniel Macho odhaduje, že prvých ústavných činiteľov by malo odviezť asi za tri týždne.

SkryťVypnúť reklamu

Fakty o špeciáli OM–BYO

Rok výroby: 1989

Teoretický dolet: 6600 km

Maximálna rýchlosť: 950 km/h

Dostup: 11 000 m

Celkový počet cestujúcich: 116

VIP salón: 2

Business Class: 16

Turistická trieda: 98

Dĺžka: 47,9 m

Výška: 11,4 m

Práca na lietadle je ruská, len farby si nechali doviezť zo Spojených štátov. Sedadlá v lietadle sú oproti tým pôvodným pohodlnejšie.

Práca na lietadle je ruská, len farby si nechali doviezť zo Spojených štátov. Sedadlá v lietadle sú oproti tým pôvodným pohodlnejšie.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  8. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  3. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 191
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 751
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 684
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 567
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 173
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 546
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 930
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu