BRATISLAVA. Bežná turistická trieda, niekoľko sedadiel pre „business class“, dve kožené kreslá, stôl z orechového dreva, kožený gauč, záchod vo farbe „orech“. Všetko v kombinácii nudnej modrej a ešte nudnejšej sivej. Taký je interiér vládneho špeciálu s označením OM–BYO, ktorý sa vrátil na Slovensko z Ruska po šiestich rokoch opráv a modernizácií.
Ide len o mierne vylepšené „túčko“ – žiadna obdoba amerického Air Force One. Z letiskovej plochy vyzerá takmer rovnako ako špeciál OM–BYR, ktorý lieta nepretržite od roku 1998. Iba sa viac leskne.
Z vonka je lietadlo výnimočné iba tým, že má úplne nový náter, štátny znak a nápis Slovenská republika. Keďže v Rusku farby na lietadlá príliš nevedia, kúpili ich v Spojených štátoch, vysvetľuje Daniel Macho z ministerstva vnútra.
Kabína z 80. rokov
Lietadlo Tu154M kúpilo Československo ako špeciál pre predstaviteľov vlády a apartáčikov tesne pred pádom komunizmu. Postupne menilo farby zo socialistickej na porevolučné federálne a napokon samostatnú slovenskú. Doteraz sú v ňom desiatky nápisov v ruštine a bez znalosti azbuky si neprečítate veľkú časť prístrojov v pilotnej kabíne. Aj v nej je okrem niekoľkých nových LCD obrazoviek vidieť, že je z 80. rokov.
V kabíne a okolo nej sa nachádza to, čo stálo najviac z 6,9 milióna dolárov za opravy. Protikolízny systém varuje pred zrážkou vo vzduchu, varovný systém vystríha pri nebezpečnom priblížení sa k zemi. Takýto prístroj chýbal v armádnom An24, v ktorom v roku 2006 pri Hejciach zahynuli slovenskí vojaci. Protikolízny systém je už v komerčných dopravných lietadlách štandardom. Moderná technika chýba aj druhému špeciálu, ktorý tiež čaká na budúci rok revízia v Rusku.
Pridali telefón
V lietadle pribudla aj rúra na ohrievanie jedál, chladnička s mrazničkou a hlavne satelitný telefón. Ten chýbal 11. septembra 2001 po teroristickom útoku na USA, keď museli odkloniť špeciál aj s delegáciou do Spojených štátov.
Nikto na palube netušil, prečo ich presmerovali do Kanady. Telefón, ktorý je teraz na palube, zabezpečí inernetové pripojenia aj posielanie faxov.
Výhodou je, že lietadlo sa už za pol dňa môže zmeniť na dopravné. Vybrať všetky sedadlá trvá len pol dňa a stroj sa môže využiť na prevoz humanitárnej pomoci či ako sanitárny stroj.
Do vzduchu už o pár dní
„Túčko“ má od modernizácie za sebou prvý dlhý let – zo Samary do Bratislavy. Prvé „technické lety“ trvali zhruba 15 hodín a majú zistiť, či bezchybne funguje. Lietali nad hlavným mestom aj na otočku do Sliača. Daniel Macho odhaduje, že prvých ústavných činiteľov by malo odviezť asi za tri týždne.
Fakty o špeciáli OM–BYO
Rok výroby: 1989
Teoretický dolet: 6600 km
Maximálna rýchlosť: 950 km/h
Dostup: 11 000 m
Celkový počet cestujúcich: 116
VIP salón: 2
Business Class: 16
Turistická trieda: 98
Dĺžka: 47,9 m
Výška: 11,4 m
Práca na lietadle je ruská, len farby si nechali doviezť zo Spojených štátov. Sedadlá v lietadle sú oproti tým pôvodným pohodlnejšie.
|
|
Práca na lietadle je ruská, len farby si nechali doviezť zo Spojených štátov. Sedadlá v lietadle sú oproti tým pôvodným pohodlnejšie. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL |