BANSKÁ BYSTRICA. Mesto Banská Bystrica zvyšuje dotácie do mestskej hromadnej dopravy. Za tri mesiace tak na dopravu pôjde takmer 27 miliónov korún. „Je to len prvá časť, lebo na december pripravujeme ďalšiu úpravu rozpočtu,“ povedal prednosta mestského úradu Jaroslav Šumný.
Poslanec Zdenko Haring tvrdí, že za tento rok mesto vloží do hromadnej dopravy 127 miliónov korún.
Dvaja prepravcovia
V Banskej Bystrici fungujú od roku 2006 dvaja prepravcovia. Zvolenská SAD vyhrala verejnú súťaž s projektom, ktorý zrušil trolejbusy. Primátor Ivan Saktor však založil Dopravný podnik mesta Banská Bystrica a trolejbusy sa do mesta vrátili.
Haring vypočítal, že od roku 2005 stúpli dotácie z 30 miliónov na 127 miliónov korún. Jedným z dôvodov je podľa neho aj drahá trolejbusová doprava: „Nie som proti tomu, aby trolejbusová doprava fungovala, ale toto je drahý luxus, ktorý zaplatia ľudia z daní.“
Opätovné zrušenie trolejbusovej dopravy by pre mesto znamenalo podľa odhadov stratu 250 miliónov korún. Okrem toho by muselo budovať nové osvetlenie, pretože staré je na trolejových stĺpoch.
Dotácie dostávajú obaja
Magistrát dotuje oboch dopravcov. Vďaka dotáciám stojí jedna jazda MHD 14 korún. Zvýšenie cestovného podľa Šumného nie je v súlade so sociálnou politikou úradu. Primátor Saktor nepredpokladá zvýšenie cien za MHD ani na budúci rok.
Stabilné a nízke ceny cestovného však zaplatia Bystričania. Otázkou je len to, či priamo v cene lístka, alebo prostredníctvom mestských daní.
Najlacnejšie cestovné na Slovensku, päť korún za jazdu, mali Banskobystričania počas „vojny“ prepravcov. Zvolenčania sa snažili získať dominantné postavenie na trhu a znížili cestovné. Výpadky v tržbách dopravného podniku mesta boli obrovské.
Výsledkom neskorších rokovaní je viac ako 11 miliónov korún pre zvolenskú SAD, banskobystrický dopravný podnik dostal 15 miliónov na krytie strát. Podnik tvorí stratu na kilometer výkonu trolejbusov približne 30 korún. City vyrábajú stratu okolo 50 korún na kilometer.
Ďalšou čistou stratou pre mesto je turistický vláčik. Polanec Ľubomír Motyčka tvrdí, že to je jediný turistický vláčik svojho druhu na Slovensku, ktorý dokázal pripraviť mesto o 700tisíc za deväť mesiacov.