Cinka Panna alebo zápletka o cenných listinách

Príbehu o primáške Cinke Panne chýba aj sugestívnosť. Zabíjajú ju zlé dialógy, banálne frázy i monumenálna scénická hudba.

Cinka Panna (Gruzínka Anna Gurji) presviedča, že je urastená a krásna.Cinka Panna (Gruzínka Anna Gurji) presviedča, že je urastená a krásna. (Zdroj: ČT)

Keď sa rozchýrilo, že tvorca Fontán pre Zuzanu Dušan Rapoš nakrúca o cigánskej primáške z 18. storočia, prijali sme to pozitívne. Veď na zábavu s dievčatami, hudbou a romantikou je aspoň taký špecialista, ako Zdeněk Troška na Kameňáky. Ak sa od iných jeho filmov bude Cinka Panna líšiť len tým, že sa neodohráva dnes a nesprevádza ju bezstarostný popík Vaša Patejdla, môže to byť dobré.

Všetko alebo nič?

Po premiére si neveriacky pretierame oči a riešime otázku: čo sme vlastne videli? Príbeh geniálneho talentu, ktorý sa prederie bojom k víťazstvu? Osud ženy, čo sa dokázala vzo­prieť dobe? Romancu plnú vášní? Drámu na pozadí kuruckých vojen? Umeleckú výpoveď? Zábavu pre pospolitý ľud? Pokus o všetko z toho odrazu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dramaturgia nedokázala vytriediť podstatné od balastu, ani len oddeliť príbeh od epizód. A tak sa namiesto legendárnej huslistky do popredia dostala zápletka o cenných listinách, čo by možno dokázal napraviť strih.

Napokon – snímka je taká roztrieštená a tak veľmi stráca tempo (vlastne ho ani nenadobúda), že 122 minút je zbytočne veľa. Iné chyby sú podstatnejšie.

Sugestívnosť. Cudzie slovo?

Najväčšou devízou kinematografie je, že film diváka vtiahne, pohltí, nechá ho žiť príbeh. Cinka Panna nie. Každý náznak sugestívnosti je dôsledne potlačený.

Predovšetkým zlými dialógmi, plytkými, papierovými, banálnymi, teatrálnymi, frázovitými, popisnými, absolútne nevhodnými.

Zlé je aj ich podanie. Ťažko možno uveriť Cigánom, ktorí s precíznou scénickou výslovnosťou rozprávajú hlúposti. Rovnako sa vyjadrujú kuruci, labanci, šľachtici i poddaní.

SkryťVypnúť reklamu

Vo filme účinkujú aj neherci – Rómovia, no predabovali ich. Len občas utrúsia slovko-dve z rómčiny, ktorá prenikla do nášho súčasného jazyka. Maďarskí herci sú samozrejme dabovaní, ale Martin Dejdar rozpráva po česky.

Zmätenosť a neujasnenosť sa prejavuje v absencii motivácie postáv. Nedozvieme sa, prečo robia to, čo robia. Herci to teda mali ťažké. Predstaviteľke titulnej úlohy, sedemnásťročnej Gruzínke Anne Gurji z filmárskej rodiny Giorgobianiovcov to na plagáte svedčí. Kaukazská krásavica akoby medzi Rómov zablúdila z Paradžanovovej Farby granátového jablka.

Čo tu robím

O tom, že je urastená a krásne klenutá, nás bez ostychu presvedčí, no nie o tom, že je geniálnou cigánskou huslistkou. Zuzana Kronerová mala byť rómskou vedmou, zostala len utáranou klebetnicou. Martin Huba prenáša svoje rozpaky aj na nás: Čo tu robím?

SkryťVypnúť reklamu

Stotožneniu diváka prekáža aj monumentálna scénická hudba Arpáda Kákonyiho, protiklad čistej rómskej muziky. A ak sa náhodou vyskytne vzácna chvíľa, keď neprekáža scenár, obsadenie, herecký „výkon“ ani hudba, zaradia autori do smrteľne vážne sa tváriaceho príbehu bláznivý detinský žart. Napokon to všetko zavŕši po slovensky spievajúci doživotný slávik Gott v pesničke Vaša Patejdla.


Plytké symboly s hodnotou klišé striedajú zábery z vysoko štylizovaného „všedného“ života Rómov i šľachty. S dobovou vernosťou a autenticitou si film nerobí starosti, lieta od stredoveku po súčasnosť. Samostatnou kapitolou sú erotické scény bez poézie, nehy, vášne i erotiky, zato s klipovou „estetikou“. Nejasný napokon zostáva čas, príbeh, autorský zámer, ale i samotný žáner.

SkryťVypnúť reklamu

Prínos pre iné filmy

S krátkym odstupom sa k nám dostáva ďalší koprodukčný historický film so slovenskou účasťou, ktorý vyvoláva predovšetkým rozpaky. Jeho najväčším prínosom je, že snímky Polčas rozpadu, Muzika a áno, aj Bathory sa vám po ňom budú vidieť o poriadny kus lepšie.

Recenzia/film

Cinka Panna (Gypsy Virgin). Slovenská republika – Česká republika – Maďarsko 2008, 122 min

Réžia: Dušan Rapoš. Scenár: Ľubomír Slivka. Kamera: Ján Ďuriš. Hudba: Arpád Kákonyi. Hudobná spolupráca: Ján Berky Mrenica.

Hrajú: Anna Gurji, Martin Huba, Zuzana Kronerová, Jozef Vajda, Martin Dejdar, Marián Slovák, Balázs Mózes

Premiéra v SR: dnes

Autor: Miloš Ščepka 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu