Diferencovaný predaj

Diferencovaný predajje pohľad na predaj,ktorý umožní predajcoma manažmentu zistiť,prečo sú niekedy veci iné,ako sa zdajú.

Tlak na obchodníkov sa zvyšuje z mnohých dôvodov. Rastie konkurencia, zákazníci tlačia na ceny, často menia dodávateľov, nakupujú cez internet, či on-line aukcie. Všetky tieto vplyvy nútia obchodníkov k väčšiemu výkonu.

Doba, keď predaj znamenal len kladenie otázok alebo argumentáciu, je preč. Všeobecné metódy už nefungujú, napríklad ak potenciálny zákazník odmieta stretnutie, nemá čas odpovedať na otázky a očakáva priamo vhodné riešenie.

V predaji však neexistuje univerzálny postup. Najdôležitejšie je preukázať schopnosť prispôsobiť sa čo správaniu zákazníka. Práve toto je cieľom diferencovaného predaja. Tento koncept sa opiera o skúsenosti predajcov z viac ako 40 krajín. Ide o ľahko aplikovateľný model, ktorý sa skladá z praktických nástrojov a predajca si ich vyberá podľa predajnej situácie. A práve správne určenie predajnej situácie je prvým krokom tohto prístupu. Predajnú situáciu je možné určiť na základe dvoch parametrov:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

1. Predajca vie, čo zákazník očakáva a rešpektuje to

Rozlišujeme štyri úrovne zákazníckych očakávaní. 1. rozhodnutý zákazník (vie, čo chce; očakáva produkt alebo službu, ktorú si sám vybral). 2. zákazník vie, čo chce, ale ocení informácie (keď ich dostane, sám sa rozhodne). 3. zákazník nie je rozhodnutý, čo chce a nechá si poradiť od predajcu. 4. zákazník necháva výber, zodpovednosť zaň i dôsledky na predajcovi.

Predajca musí vziať do úvahy, čo od neho zákazník očakáva, rozpoznať to a prispôsobiť svoj prístup situácii. Tá tiež závisí od postoja zákazníka k produktom, ktoré ponúka, či je skôr pozitívny, či zákazník má záujem alebo nie.

2. Predajca rozpoznáva postoj zákazníka k ponuke

Ponukou sa myslia produkty, služby a podmienky (napr. cena, záruka, atď), ktoré predajca ponúka, a ku ktorým má zákazník viac alebo menej pozitívny postoj.

SkryťVypnúť reklamu

Existujú štyri úrovne postojov zákazníka k ponuke: 1. zákazník nemá záujem. 2. zákazník je síce zdržanlivý, ale nie je úplne proti. 3. zákazník má záujem - síce hneď nekupuje, ale neodmieta a je otvorený argumentom. 4. zákazník chce a je pripravený kúpiť.

Podľa týchto parametrov rozlišujeme štyri základné predajné situácie. Každá je špecifická, vyžaduje si odlišný prístup a pripravenosť predajcu a odlišný štýl predaja.

Vzťahový predaj = mäkký predaj. Predajca sa správa ako dodávateľ produktu, ktoré zákazník požaduje. Je empatický, posilňuje dôveru zákazníka a vytvára si s ním trvalý vzťah. Vyjasní si potreby a overí očakávania zákazníka. Informácie využíva k doplnkovému predaju a navrhne ďalšie kroky.

Konzultatívny predaj = polotvrdý predaj. Predajca sa správa ako autorita, ktorá rozumie zákazníkovej oblasti. Spraví rozbor zákazníkovej situácie a poskytne vysokú pridanú hodnotu. Identifikácia zákazníkových cieľov pomáha vytvoriť a demonštrovať návrhy jedinečného riešenia a získať preň súhlas zákazníka.

SkryťVypnúť reklamu

Expertný predaj = polomäkký predaj. Predajca je poradcom, ktorý zisťuje a definuje potreby zákazníka predtým, ako mu dá odbornú radu. Konečné riešenie prispôsobuje potrebám zákazníka. Ukazuje tak svoju schpnosť reagovať na jeho špecifické požiadavky.

Asertívny predaj = tvrdý predaj. Predajca využíva svoju charizmu, aby získal pozornosť a vyvolal záujem. Nedáva mu možnosť odmietnuť ponuku. Prezentuje jednoznačne svoje riešenie. Snaží sa prekonať prípadný odpor a zákazníka presvedčiť ku kúpe.

Pre úspešné zvládnutie rôznych predajných situácií sa často vyžadujú úplne odlišné schopnosti a zručnosti, ako aj profil predajcu. Manažér predaja by ich mal určiť a vyhľadávať najvhodnejší profil predajcov, ako aj rozvíjať tie zručnosti, ktoré sú v danej situácii najdôležitejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Radoslav Simon (Autor pracuje vo firme Mercuri International)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 13 970
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 11 382
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 453
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 132
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 953
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 2 911
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 2 758
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 2 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu