WASHINGTON, BRATISLAVA. Kým americké finančné trhy kolabujú a televízne správy sú plné katastrofických správ, rozpočet demokratického kandidáta na kampaň stále rekordne rastie.
Stúpencov Baracka Obamu kríza neodradila od posielania príspevkov, a tak senátor z Illinois nevedie len v prieskumoch, ale aj v počte peňazí, ktoré investuje do reklamy. Na tú televíznu minul už trikrát viac ako jeho republikánsky súper John McCain.
Polhodina s Obamom
Obama má dokonca toľko peňazí, že týždeň pred voľbami na veľkých televíznych kanáloch odvysiela v hlavnom vysielacom čase polhodinovú politickú reklamu.
Megareklamou chce minimalizovať McCainove šance na zvolenie. Vysielací čas si už zabezpečil v sieťach CBS a NBC, rokuje s Foxom aj ABC.
Tohtoročné výdavky dvoch súperov už dosiahli úroveň najdrahšej prezidentskej kampane v histórii spred štyroch rokov.
Len v pondelok minul Obama na televízne reklamy 3,3 milióna dolárov. Ak to takto pôjde aj ďalej, do dňa volieb, 4. novembra, použije iba na televízne šoty ďalších 90 miliónov. Takú sumu dostal John McCain na celú svoju jesennú kampaň.
Obama vo výhode
V závere kampane Barack Obama v prieskumoch verejnej mienky výrazne vedie. Vo štvrtkových prieskumoch Gallupovho ústavu mal zatiaľ najväčší, až jedenásťpercentný náskok.
Veľká finančná výhoda umožňuje jeho tímu investovať na reklamných trhoch v štátoch, kde sa zvádzajú najostrejšie politické boje, oveľa viac. Pre nedostatok peňazí museli republikáni rezignovať v Michigane.
McCain za štátne, Obama za darcovské
John McCain totiž môže na financovanie kampane používať iba pridelené verejné peniaze. Sám je autorom reformy, podľa ktorej si kandidát môže vybrať, či bude financovať kampaň iba zo štátnych peňazí, aby bol čo najtransparentnejší, alebo sa vydá cestou sponzorstva.
Obama sa rozhodol zo systému vystúpiť a darí sa mu vyzbierať od darcov oveľa viac.
Aj preto musí byť McCain vo svojich reklamách oveľa agresívnejší. Republikáni sa snažia zdôrazniť Obamove údajné väzby na rôznych radikálov. Podľa výskumu Wisconsinskej univerzity takmer všetky McCainove reklamy útočia na Obamu. Podiel útočných reklám u demokrata je tretinový.