BRATISLAVA, NEW YORK. Amerika o mesiac rozhodne, kto zasadne na ďalšie štyri roky do Bieleho domu. Miestni novinári a médiá však už dlho čelia kritike, že nie sú v tohtoročnej kampani úplne neutrálni. Nadŕžajú americkí novinári demokratickému kandidátovi Barackovi Obamovi? Ľudia sú o tom presvedčení a čiastočne to potvrdzuje aj obsahová analýza amerického mediálneho priestoru.
Podľa mnohých si na nepriazni médií vylámala zuby aj Hillary Clintonová. Počas demokratických primárok väčšina médií venovala kontinuálne väčšiu pozornosť Barackovi Obamovi. V americkej kampani totiž nie je nič lepšie, ako keď je niečo nové. Preto neprekvapil titulok miestnych novín v New Hampshire pred tamojšími primárkami, na ktorom bola Clintonová vyobrazená na vinylovej hudobnej platni s titulkom: Ona je taká včerajšia. Nehovoriac o tom, že Clintonovej tím musel zniesť aj viac kritiky na svoju kandidátku.
Ľudia: Médiá sú za Obamu
V každom prípade, americká verejnosť je presvedčená, že v súboji s McCainom médiá Obamovi nadŕžajú. Podľa septembrového prieskumu Rasmussen prevažná väčšina Američanov si myslí, že médiá chcú poškodiť republikánsku viceprezidentku Sarah Palinovú (hoci treba pripomenúť, že prieskum sa robil pred jej neslávnym rozhovorom pre CBS, v ktorom sa blamovala). Približne polovica ľudí si myslela, že médiá nadŕžajú Barackovi Obamovi a 11 percent tvrdí, že stránia Johnovi McCainovi. Alarmujúce je, že iba 26 percent respondentov sa vyjadrilo, že médiá informujú nestranne. Dokonca aj väčšina sympatizantov demokratov si myslí, že miláčikom médií je Obama.
Pomerom 5:1 si podľa prieskumu Američania myslia, že médiá pomáhajú Obamovi k víťazstvu, napísal denník Washington Times. Čo sa týka prezidentských debát, iný prieskum Rasmussenu ukázal, že až 56 percent Američanov je presvedčených, že moderátori kladú svoje otázky zaujato. Septembrový prieskum Rasmussena pritom len potvrdil čísla z júlového prieskumu Fox News. Podľa neho až šesťkrát viac ľudí si myslí, že médiá sú za Obamu.
Obama má väčší priestor
Ako je to teda v skutočnosti? Obsahovú analýzu sa rozhodol urobiť týždenník Time. Podľa jeho skúmania takmer 18-tisíc publikovaných článkov medzi júlom a augustom Obama dostal o 38 percent väčší priestor ako jeho súper. Keď sa však skúmal podiel negatívnych a pozitívnych textov o danom kandidátovi, stav medzi McCainom a Obamom bol vyrovnaný. Na druhej strane, Obama mal oveľa viac tituliek veľkých magazínov. Len v časopise Time bol sedemkrát, zatiaľ čo jeho republikánsky súper iba trikrát.
Podľa prieskumu Výskumného centra Pew a jeho novinárskeho projektu Obama dostával kontinuálne väčší priestor, či už v primárkach, alebo v súboji s McCainom. Trend sa republikánom podarilo zlomiť až konventom. Ani vtedy však titulkom nekraľoval arizonský senátor, ale jeho dvojka, guvernérka Aljašky Palinová. A informovanie o nej tiež nebolo príliš lichotivé. Za všetko hovorí obálka vplyvného týždenníka U.S. News and World Report s titulkom k Palinovej: Bábätká, lži a škandál. Naproti tomu story o Obamovej manželke Michelle uviedli ako: Prečo ju Barack miluje.
To, či sa píše o McCainovi, či Obamovi viac negatívne alebo pozitívne, už také jasné nie je. Podľa prieskumu Centra pre médiá a verejné záležitosti sa dnes o Obamovi informuje oveľa negatívnejšie ako počas primárok. McCain sa sťažuje najmä na informovanie New York Times. Byť viac za Obamu pre liberálny denník nie je prekvapivé, no je tiež fakt, že Timesy mali o demokratickom kandidátovi aj negatívne články.
Hovoriť o zlých médiách je už McCainova taktika
Na druhej strane je fakt aj to, že McCainov tím sa snaží čoraz viac hovoriť o zaujatosti médií a zneužíva to ako kampaňovú taktiku. V roku 2000, keď kandidoval v primárkach proti Georgeovi Bushovi, médiá nadŕžali zas jemu. Jeho tím dokonca hovoril o novinároch ako o svojej základni.
Dnes sa mu však hodí viac kritizovať, nahráva mu to body. Využil to predsa aj George Bush starší v roku 1992, keď hovorieval: Naštvite médiá, zvoľte opäť Busha. Podobne sa správal aj jeho syn.
Problémy nemá len tlač
Ani televízie sa nevyhli kritike za zaujatosť v prezidentskej kampani.
Od svojho vzniku si Fox News vyslúžil prezývku konzervatívne zaujatého vysielača. Tento rok bola rovnako opačným smerom zaujatá stanica MSNBC. Moderátor Chris Matthews vyhlasoval, ako sa chveje pri Obamových prejavoch a jeho kolega Keith Olbermann si pri názore, ktorý išiel proti demokratom, neraz nahlas povzdychol.
Všetko to zašlo až tak ďaleko, že sesterská sieť MSNBC, televízia NBC sa od svojej spravodajskej odnože čoraz viac dištancuje. „Keith aj Chris zašli príliš ďaleko,“ povedal veterán americkej televíznej žurnalistiky, legendárny moderátor večerných správ NBC Tom Brokaw. Vedenie NBC preto nedávno rozhodlo, že kontroverzné duo Olbermann-Matthews už viac nebude moderovať špeciálne večerné politické prenosy. Prezidentské debaty už preto nechali nestrannejšiemu moderátorovi.
NBC sa pre republikánov stala symbolom liberálnej zaujatosti. Keď o elitárskych novinároch rečnila na konvente Sarah Palinová, dav spontánne skandoval: „NBC, NBC.“
(bo)