BRATISLAVA. Vymeniť zdravotnú poisťovňu môže každý poistenec raz za rok. Ak chcete byť poistencom inej, než ste teraz už od januára budúceho roku, ostávajú vám na doručenie prihlášky do novej iba dva dni.
Priority pred voľbou
Ak ste sa už rozhodli pre zmenu, ale nemáte jasno v tom, do ktorej zdravotnej poisťovne prestúpiť, mali by ste si najprv určiť kritériá, ktoré budú mať najväčšiu váhu pri výbere. Každý totiž vníma priority odlišne. Pre niekoho nimi môže byť šírka siete zmluvných lekárov, pre iného skúsenosti s poisťovňou, ktoré má jeho okruh známych, pre ďalšieho dostupnosť pobočiek k bydlisku.
Podľa Milana Michaliča, hovorcu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, je pre poistenca, ktorý prispieva do solidárneho balíka a v istej etape sa dostane do pozície pacienta dôležité, čo robí poisťovňa s peniazmi, teda, na čo ich používa. „Ak spotrebuje 95 percent prostriedkov, ktoré má k dispozícii na úhradu za zdravotnú starostlivosť, tak to je ukazovateľ, ktorý môže poistenca zaujímať najviac,“ tvrdí.
Pred rozhodnutím zmeniť poisťovňu odporúča Michalič poradiť sa s príbuznými či známymi, ktorí už takýto krok urobili, a najmä s ošetrujúcimi odbornými lekármi. Tí by totiž mali mať s vybranou zdravotnou poisťovňou zmluvu.
Starostlivosť a dostupnosť
Poisťovňa Dôvera, ktorej sa vlani podarilo získať najviac nových klientov, radí všímať si najmä tri veci. „Ako poisťovňa zabezpečuje zdravotnú starostlivosť, čo v rámci nej poistencom prináša exkluzívne, nad rámec zákona, a na akej úrovni s nimi komunikuje,“ vraví jej hovorkyňa Zuzana Horníková.
Podľa Martiny Ostatníkovej zo Spoločnej zdravotnej poisťovne by si mal záujemca o prestup všímať nielen počet zmluvných lekárov, ale aj to, do akej miery sú dostupní v okresoch či obvodoch. „V prvom rade sa to týka najmä lekárov niekdajšej primárnej zdravotnej starostlivosti, teda všeobecných lekárov, zubárov a gynekológov,“ pripomína.
Podľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne by sa mal poistenec zaujímať aj o to, či má poisťovňa špecializované zdravotné programy pre rizikových či dlhodobo chorých pacientov a aké aktivity vyvíja v oblasti prevencie.
Pomocou internetu
Komplexný prehľad o parametroch, ktoré sú pre poistenca dôležité, spracoval na základe posúdenia siedmich oblastí a tridsiatich kritérií Health Policy Institute v tohtoročnom ratingu zdravotných poisťovní.
Najlepšie z neho vyšla Dôvera, keď získala najvyšší rating vo viacerých kategóriách vrátane vzťahov s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, služieb klientom, ich spokojnosti či finančnej stability.
Za ňou skončila poisťovňa Union s o niečo vyššou spokojnosťou klientov a lepšou zdravotnou starostlivosťou ako víťaz hodnotenia, no s nižším ratingom v iných oblastiach. Ďalšie priečky obsadili Apollo, Spoločná zdravotná a Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Ak si chcete zvoliť vlastné kritériá výberu a máte prístup k internetu, môžete tak urobiť na stránke poistovne. sme.sk.
Záujem je aj o bývalých
Hoci sa poisťovne usilujú získať poistencov aj kampaňami, legislatíva im neumožňuje ponúkať im za zmenu poisťovne hmotné či nehmotné výhody. Všetko, čo ponúkajú, musí byť rovnako dostupné pre verných i nových poistencov.
Niektoré poisťovne však počítajú s možnosťou, že by do evidencie mohli získať aj ľudí, ktorí už prešli ku konkurencii.
Spoločná zdravotná poisťovňa napríklad zasiela bývalým poistencom list, v ktorom prezentuje výhody oproti konkurencii. Okrem iného v ňom zdôrazňuje, že získala certifikát bezpečnosti informácií, aby zabezpečila čo najlepšiu ochranu citlivých údajov v informačnom systéme, ktorý zahŕňa osobné údaje takmer 600tisíc poistencov. Poistenci, ktorí už istý čas do jej evidencie nepatria, si o jej narábaní s osobnými údajmi môžu urobiť vlastný obraz.
Prihlášku musí potvrdiť úrad
Ani to, že vašu prihlášku poisťovňa včas dostane a zaregistruje, nemusí byť zárukou, že sa jej poistencom skutočne stanete.
Podľa Milana Michaliča, hovorcu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, poisťovňa musí prijať každú prihlášku a údaje poskytnúť úradu, ktorý vedie Centrálny register poistencov. „Až úradom akceptovanú prihlášku môže poisťovňa považovať za platnú,“ vraví Michalič. Ak sa niekto prihlási do dvoch poisťovní, úrad akceptuje tú prihlášku, ktorú podal skôr alebo ju poisťovňa skôr zaregistrovala.
Pre rôzne chyby vlani úrad nezaregistroval viac ako 31tisíc prihlášok z takmer 264tisíc, ktoré dostal.
(den)
Preukaz treba v termíne vrátiť
Hoci sa o vaše odhlásenie zo starej poisťovne postará nová, najneskôr do ôsmich dní odo dňa vzniku poistného vzťahu, teda do 8. januára 2009, jej musíte vrátiť preukaz poistenca verejného zdravotného poistenia. Ak vám poisťovňa, ktorú opúšťate, vydala aj európsky preukaz, tak aj ten.
Poistencom, ktorí si povinnosť nesplnia, hrozí sankcia päťtisíc korún.
Podľa Radoslavy Miklášovej z poisťovne Apollo zákon neurčuje formu, akou treba preukaz vrátiť. „Určuje však povinnosť vrátiť ho preukázateľne,“ upozorňuje. Poisťovne odporúčajú preukaz vrátiť osobne alebo doporučenou poštou.
(den)
Ako zmeniť poisťovňu
Cez web už len niekde
Na elektronickú zmenu nie je neskoro, iba keď poisťovňa pošle kuriéra.
Ak sa spoliehate na to, že zmeniť poisťovňu môžete ešte aj v utorok, stávka na zaslanie prihlášky cez internet do inej sa vám nemusí vyplatiť.
Všetky poisťovne síce umožňujú stiahnuť si prihlášku z internetu, niektoré aj vyplniť. Nedokážu však na webe zabezpečiť podpis poistenca a ten má byť súčasť prihlášky. Preto ju musia následne vytlačiť a doručiť na podpis.
Ak teda chcete byť v inej poisťovni než tento rok už od januára budúceho roku a so zmenou ste otáľali, môžete cez web podať prihlášku, len ak poisťovňa zabezpečí kuriéra, ktorý vám ju donesie na podpis a následne doručí poisťovni. Takúto možnosť ponúka napríklad Union.
Dôvera prijímala elektronické prihlášky s účinnosťou od 1. januára 2009 len do stredy minulého týždňa. Pri neskorších online podaniach už nevie zabezpečiť ich včasné podpísanie a zaevidovanie do konca septembra.
Najistejšia je návšteva pobočky
V prípade, že sa rozhodnete zmeniť zdravotnú poisťovňu v poslednej chvíli, budete musieť zrejme prihlášku na verejné zdravotné poistenie doručiť a odovzdať v niektorej z jej pobočiek alebo v centrále osobne.
Poisťovne plánujú prijímať prihlasovacie tlačivá na všetkých kontaktných miestach, pobočkách a expozitúrach. Niektoré z nich budú dnes a zajtra otvorené aj dlhšie než obvykle. Zástupcovia poisťovní tvrdia, že záujemcom, ktorí si nevedia poradiť s kolónkami formulára, pomôžu.
Prihláška sa ešte dá poslať aj poštou, ale musíte počítať s tým, že poisťovňa, do ktorej chcete vstúpiť, ju nemusí dostať a zaevidovať včas. Ak to nestihne, stanete sa poistencami novej poisťovne až od januára 2010.
Z tej zdravotnej poisťovne, ktorú chcete opustiť, sa neodhlasujete. Urobí tak za vás poisťovňa, ktorej ste dali pred tou starou prednosť.
(den)
Kde hľadať informácie
Apollo
Infolinka: 0800 120 004
www.apollo.sk
Dôvera
Infolinka : 0800 150 150
www.dovera.sk
Spoločná zdravotná
Infolinka: 0850 311 443
www.szp.sk
Union
Infolinka: 0850 003 333
www.unionzp.sk
Všeobecná zdravotná
Infolinka: 0850 003 003
www.vszp.sk