Tichý hosť na veľkej hostine

Odmietol príležitostia izoloval sa od umeleckých skupín. Dielo Alexandra Eckerdta síce zostalo mimo veľkých dejín,v bratislavskej galérii však má svojich divákov.

Z diela Alexandra Eckerdta.Z diela Alexandra Eckerdta. (Zdroj: GMB)

BRATISLAVA. Sú umelci, ktorí sa od svojho debutu nachádzajú v strede diania. A sú takí, ktorí nejakým nedopatrením zostávajú na jeho okraji. A nezávisí to vždy len od kvality ich tvorby. Niekedy je to len súhra náhod, ktoré fatálne predurčia umelcovu cestu.

Aj napriek tomu, že dielo Alexandra Eckerdta (1932 – 1992) má svoje miesto v dejinách slovenského výtvarného umenia, jeho okrajová pozícia ešte nie je jasná. Eckerdtova výstava v Galérii mesta Bratislavy v koncepcii skúseného historika umenia Tomáša Štraussa je vlastne upozornením, že je stále nad čím rozmýšľať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Medzi Bratislavou a Košicami

Alexander Eckerdt patril ku generácii prvých absolventov bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení, končil v druhej polovici päťdesiatych rokov. Bolo to obdobie pomalého topenia sa ľadov, keď udržanie dogmy socialistického realizmu bolo už len zbožným prianím niekoľkých verných.

Možno to bolo aj echo bruselského Expa. To posvätilo umelecké aktivity, na ktoré sa ešte pár dní predtým nesmelo ani len pomyslieť. Fungovanie bratislavskej Galérie mladých, výstavy nastupujúcej generácie v Umeleckej besede, zviditeľnenie umeleckých skupín hlásiacich sa k predvojnovej tradícii moderny, budilo aspoň navonok zdanie normálnej a cenzúrou nekontrolovanej situácie.

Mladý Eckerdt sa aj napriek ponúkaným príležitostiam centra rozhodol vrátiť do rodných Košíc. A skúsenosť hovorí, že osud, i keď výrazného, ale predsa len regionálneho umelca z perspektívy „bratislavských“ dejín umenia, mu síce nezabráni byť účastníkom „hostiny“, ale zväčša len v úlohe tichého a vďačného hosťa.

SkryťVypnúť reklamu

Východoslovenské paradoxy

Nebola to len vzdialenosť od centra, ale aj izolovanie sa od generačných družín, ktoré bolo jednou z príčin Eckerdtovho zaškatuľkovania do roly síce aktívneho, ale vždy len štatistu „rozvíjania modernistických tradícii na východe krajiny“. Navyše, jeho osud nesie v sebe ešte jeden absurdný dobový paradox. Ak vtedajšie konzervatívne Košice Eckerdtove obrazy prijímali ako šokujúce a poburujúce, bratislavská kritika ich naopak považovala za konzervatívne a konvenčné.

Eckerdt ignoroval ohlasujúcu sa abstrakciu, opatrenú puncom módneho a aktuálneho smeru. Ďalším vysvetlením umelcovho vyčlenenia môžu byť aj slová Tomáša Štraussa: „Alexander Eckerdt bol vždy vyhranene súčasným tvorcom inšpirovaný novodobou realitou mestskej civilizácie. Tento postreh nadobúda svoju vážnosť zvlášť na Slovensku, kde prevládala dedinská problematika prekvapivo aj v obrazoch Eckerdtových rovesníkov.“

SkryťVypnúť reklamu

Človek mesta

Alexander Eckerdt naozaj nebol maliarom slovenského vidieka. Bol predovšetkým človek mesta, takže sa zaujímal o všetko, čo živý mestský organizmus prinášal. Šport, hry, hudba, zvlášť džez, pulzovanie ulice, život v bytoch, uličných dvoroch a domoch. Aj napriek tomu, že kompozíciu obrazu zjednodušoval (často až do tej miery, že pôvodne reálne predmety sú čitateľné len ako plošné znaky), jeho charakteristický copyright je koncentrovaný v inom.

To „iné“ je v zachytení všednosti, často vtipným a prívetivo nevážnym spôsobom. A práve to je divákovi blízke, lebo sleduje seba v povedomých a vyskúšaných situáciách.

Možno Eckerdtovo dielo aj naďalej ostane pomimo veľkých dejín, čo mu však nikto nevezme, sú jeho verní diváci. A súdiac podľa práve prebiehajúcej výstavy, je ich dosť.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Beata Jablonská (Autorka je teoretička umenia)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 064
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 868
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 592
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 504
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 631
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 523
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 183
  8. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 861
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu