Prechod na euro nie je reforma

Výmena korún za eurá má iné pravidlá ako menová reforma v 50. rokoch.

BRATISLAVA. Nadchádzajúcu výmenu slovenských korún za spoločnú európsku menu nemožno v žiadnom prípade porovnávať s menovou reformou v päťdesiatych rokoch uplynulého storočia.

Zatiaľ čo vtedy pre prepočet starých korún za nové platili rozdielne pravidlá, napríklad pre výmenu menších a väčších súm peňazí, na prelome rokov 2008 a 2009 pôjde o presný aritmetický prepočet všetkých hodnôt uvedených v korunách podľa stanoveného konverzného kurzu 1 euro rovná sa 30,1260 slovenskej koruny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prebytočné obeživo?

SkryťVypnúť reklamu

Oficiálnym dôvodom menovej reformy v roku 1953 bola likvidácia inflačných následkov spôsobených vojnou a podlomenie „hospodárskej moci pozostatkov buržoázie“. „V skutočnosti jednou z jej hlavných príčin bolo prebytočné obeživo, ktoré bolo dané do obehu v rozpätí rokov 1945 až 1953 vo výške viac ako štyridsať miliárd korún,“ vysvetľuje Mária Kačkovičová z Národnej banky Slovenska.

Vtedy a dnes

Peňažné sumy v hotovosti sa vtedy vymieňali do výšky 300 Kčs starých peňazí v pomere 5:1, vyššie sumy v pomere 50:1. V tomto pomere sa vymieňali aj hotovosti v pokladniciach organizácií a inštitúcií, ako aj mzdy, rodinné prídavky, penzie, štipendiá, podpory a podobne. Obchody a ostatné zariadenia, pokiaľ boli otvorené, prijímali platby v starých peniazoch počas výmennej lehoty vo výmennom pomere tiež 50:1. Vklady na vkladných knižkách sa prepočítavali do sumy 5 000 Kčs v pomere 5 Kčs starých peňazí za 1 Kčs nových peňazí; vklady nad 5 000 do 10 000 Kčs sa prepočítavali v pomere 6,25:1 a vklady nad 50 000 Kčs sa prepočítavali v pomere 30:1.

SkryťVypnúť reklamu

Pri prechode krajiny na euro však budú pravidlá jednotné. „Rovnakým kurzom sa prepočítajú príjmy, sociálne dávky či dôchodky. A rovnakým kurzom sa prepočítajú aj ceny v obchodoch, ceny nájomného či energií, ako aj úspor a vkladov občanov v bankách,“ vraví hovorkyňa centrálnej banky Jana Kováčová.

Rozdiely

Prechod na euro

Všetko (príjmy, ako aj ceny) sa aritmeticky prepočíta podľa jediného konverzného kurzu.

Menová reforma v roku 1953

Platili rôzne pravidlá pre prepočet: čím viac peňazí občan menil, tým menej za ne dostal.

Zdroj: NBS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Finančná gramotnosť? Väčšina netuší, čo by sa stalo, keby zomrel ich partner
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 20 340
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 674
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 9 820
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 062
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 645
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 734
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 340
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 778
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu