l svetovej premiére vokálno-symfonického opusu Egona Kráka, Missa pro defunctis – Rekviem pre sóla, miešaný zbor, detský zbor, organ a orchester (1993).
Tento autor síce komponuje najmä komornú tvorbu, oslovila ho však i táto vo svetovej hudobnej literatúry všeobecne pomerne často spracúvaná tematika rekviem. Ako sám píše: „Sedem častí Missa pro defunctis – Requiem treba vnímať v tomto kontexte ako liturgický projekt, ktorý vypovedá o živote človeka, do ktorého vstupuje smrť prirodzene a vážne ako neodmysliteľný sprievodca životom a súčasne najväčšia záhada stvoriteľského diela.“
Približne hodinu trvajúce dielo, ktoré na svoje uvedenie čakalo pätnásť rokov, je emotívne, zo stránky atmosféry a výrazu adekvátne liturgickej tematiky a dokazuje skladateľovu schopnosť reflektovať na rozličné podnety a vnášať do hudby osobitý náboj, vďaka ktorému sa jeho tvorba stretáva so záujmom i v zahraničí.
Pod spoľahlivou taktovkou stáleho hosťujúceho dirigenta SF Leoša Svárovského sa v miestami náročne exponovanej skladbe dobre uviedol aj rozsiahly interpretačný aparát; Orchester SF, Slovenský filharmonický zbor (zbormajster Jozef Chabroň), sólistické party v podaní Marty Beňačkovej (mezzosoprán), Mariána Pavloviča (tenor) a Jozefa Benciho (bas), a to všetko pretkané éterickými vstupmi detského zboru Pressburg Singers (zbormajsterka Janka Rychlá).
Autor: Eva Planková (Autorka je hudobná publicistka)