V Bratislave, kde sa podľa vyhodnotení spoločnosti Lexxus v prvom polroku predávalo osemtisíc bytov v nových projektoch, zatiaľ prieskumy hovoria len o tom, že predaj novopostaveného bývania sa spomaľuje. No ubúda projektov, ktoré sa vypredali pred dokončením výstavby a kolaudáciou. K ponuke sa začínajú postupne pridávať už raz od developerov zakúpené predkupné práva na nové byty, ktoré sa sotva dokončujú.
Predávajúci čoraz viac pociťujú, čo je to boj o zákazníka. Podľa Lexxusu ceny nového bývania síce rastú, avšak ani zďaleka nie tak rýchlo, ako boli developeri v predchádzajúcich dvoch rokoch zvyknutí.
V súperení o kupujúceho už teda neobstoja iba bežné marketingové manévre - inzercia, fígle so základnou cenou, ku ktorej sa pri vyjednávaní pribalia ďalšie položky. Čoraz viac rozhoduje kvalita, a to nielen stavby, ale aj prostredia.
V dnešných S-realitách sa dočítate, že jednou z ciest ako skutočne zatraktívniť projekt, je vybudovanie vzácnej parkovej zelene v obytných zónach, ktorá by obkolesila mierne zredukované zastavané plochy nových bytoviek. Pár stromkov popri chodníku ako kedysi totiž nie je riešením.
Autor: Hálka Tytykalová