Lajčák na turné: Netreba zabúdať na Bosnu

Slovenský správca Bosny pripomínal európskym lídrom, aby popri Gruzínsku a Kosove pamätali aj na “jeho“ balkánsku krajinu.

BRATISLAVA. Paríž, Londýn, predvčerom Brusel, v októbri Moskva a Washington. Medzinárodný predstaviteľ v Bosne a Hercegovine Slovák Miroslav Lajčák v súčasnosti obieha svetové metropoly, aby pripomínal veľmociam, že krajinu nečaká jednoduchá jeseň.

Nabádal tak najmä Európsku úniu, aby popri kríze v Gruzínsku a Kosove nezabúdala ani na Bosnu, ktorá je stále „nedokončený prípad“.

„Je jasné, že Bosna nebola v poslednom období najprominentnejšia téma. A ja preto upozorňujem, že je potrebné vrátiť jej vážnosť, ktorú si momentálna situácia v krajine vyžaduje,“ povedal včera Lajčákpre SME.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo s Lajčákovým úradom?

Krajina, ktorá zažila v deväťdesiatych rokoch krvavú vojnu so stotisíckou obetí, je rozdelená na dve časti: srbskú a bosniansko-chorvátsku. Aj 13 rokov od konca konfliktu štát „drží na uzde“ medzinárodný správca, v súčasnosti slovenský diplomat.

Práve budúcnosť jeho úradu sa má riešiť na jeseň, po októbrových lokálnych voľbách. Podľa pôvodných plánov sa mala funkcia vysokého medzinárodného predstaviteľa s možnosťami odvolávať politikov či rušiť zákony skončiť už v júni 2007.

Veľmoci sa neskôr dohodli, že sa tak stane, až keď politici v Bosne splnia sedem bodov. Rokovania sa zasekli na dvoch z nich. Jedným je spor o rozdelenie štátnych majetkov medzi rôzne úrovne vlády.

Ďalším je problém dištriktu Brčko, čo je špeciálna oblasť na východe Bosny, ktorá je súčasťou oboch republík a dočasne pod dohľadom medzinárodného spoločenstva.

SkryťVypnúť reklamu

„Obidve témy zasahujú do filozofie jednotlivých národov, a preto tu potrebujem razantnejší postup európskeho spoločenstva,“ povedal Lajčák.

Keď príde správny čas

Práve na týchto otázkach stojí a padá termín konca misie medzinárodného predstaviteľa v krajine, po ktorom by mala mať v Bosne svojho špeciálneho predstaviteľa s menšími právomocami iba Európska únia. „Nechcem hovoriť o dátume, no je veľmi dôležité odhadnúť čas. Nemali by sme to spraviť ani priskoro, keď na to nie je krajina pripravená, ani príliš neskoro,“ dodal Lajčák.

V tejto otázke sú jednotlivé národy Bosny rozdelené. Kým Srbi chcú odchod medzinárodného predstaviteľa čím skôr, Bosniaci a Chorváti ho podporujú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 327
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 860
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 200
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 607
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 450
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 731
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 573
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu