Chcel som reklamovať topánky v inej predajni, než som ich kúpil, ale v tej istej sieti. Predajca odmietol reklamáciu prijať, poslal ma do obchodu, kde som ich kúpil. Postupoval správne?
Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa predávajúci musí prijať reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky či poskytované služby. Toto pravidlo podľa zákona neplatí, keď je na opravenie výrobku určená iná osoba než predajca.
Ak tovar na reklamáciu v inej prevádzkarni tej istej obchodnej siete prijať odmietne, môžete sa obrátiť s podnetom na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Má obchodník právo žiadať odo mňa vrátenie peňazí za odborný posudok, ak skúšobňa reklamáciu neuzná?
Ak ste výrobok neznehodnotili zámerne, nemali by ste za posudok platiť. Zákonná úprava to síce priamo neupravuje, ale kompenzáciu nákladov od spotrebiteľa by si predajca nemal nárokovať.
Novela zákona o ochrane spotrebiteľa by mala toto právo spotrebiteľa jasne definovať. V jej návrhu sa uvádza: „Bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením“.
Ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová upozorňuje na podvodné reklamácie. Ak sa totiž odborným posúdením potvrdí znehodnotenie výrobku spotrebiteľom a predajca ho preukáže, môže si náhradu nákladov na reklamáciu od spotrebiteľa nárokovať súdnou cestou.
Môže vziať predajca ten istý výrobok aj po štvrtej reklamácii rovnakej chyby do opravy? Nemal by mi už namiesto opráv vrátiť peniaze?
Mal. Právo na výmenu tovaru či na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí máte podľa Občianskeho zákonníka (§ 623) aj vtedy, ak sa na výrobku vyskytla odstrániteľná chyba, ktorá vám pre jej opätovné vyskytnutie sa po oprave znemožňuje výrobok riadne používať.
Autor: den