BRATISLAVA. V septembri nastúpi do prvého ročníka základnej školy najmenej detí v novodobej histórii Slovenska. Počet šesťročných detí dosiahol dno práve v čase, keď do škôl prichádzajú veľké zmeny. Prvým dňom nového školského roka sa začne reforma, ktorá zasiahne základné a stredné školy.
Nový školský zákon, ktorý nahradí predpis z roku 1984, stanovuje najvyšší povolený počet žiakov v jednej triede. Vďaka nižšiemu počtu prvákov môže byť jednoduchšie zabezpečiť pre menšie triedy priestory a učiteľov.
Detí ešte pribudne
Kým ešte začiatkom 90. rokov bolo v slovenských základných školách vyše 90-tisíc prvákov, teraz to môže byť okolo 50-tisíc.
Mnohé vidiecke školy môžu mať problém obsadiť prvú triedu, zato môžu splniť podmienku najvyššieho počtu žiakov v triede ľahšie ako mestské školy.
„Nižší počet žiakov je pozitívum,“ hovorí Anna Fábová, riaditeľka menšej základnej školy v Hrochoti v Banskobystrickom okrese.
Už budúci rok by to však mohlo byť inak. Z prognóz, ktoré pre ministerstvo školstva urobilo Výskumné demografické centrum, vyplýva, že šesťročných detí bude pribúdať, a to až do roku 2020.
„Vzhľadom na ďalší očakávaný vývoj však ide skôr o prerušenie poklesu,“ hovorí demograf Boris Vaňo. Po roku 2020 sa počet detí v tomto veku začne opäť znižovať, a to sa zastaví najskôr o 30 rokov nato.
Menšie triedy, väčšie starosti?
Minister školstva Ján Mikolaj hovorí, že zmenšenie tried má za cieľ umožniť nové metódy a formy výučby, ktoré si vyžadujú „individuálny prístup“ učiteľa k žiakovi. Fábová si myslí, že na malé vidiecke školy to nebude mať veľký dosah. „My máme v tomto školskom roku najviac 17 žiakov v jednej triede.“
Podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Turčány však upozorňuje, že niekde budú musieť otvoriť nové triedy, aby splnili limit, takže obce musia nájsť peniaze na ďalších pedagógov. Navyše musia pre novú triedu zabezpečiť aj priestory a vybaviť ju technikou.
Učiť sa môžu, čo chcú, len nemajú z čoho
Po novom sa začnú učiť najskôr prváci a piataci na základných školách a prváci na strednej. Čaká ich menej povinného učiva.
Popri ňom si školy mali pripraviť aj svoje vlastné školské vzdelávacie programy. Väčšinou si zvolili cudzie jazyky. Hoci do prípravy týchto programov by sa mali zapojiť rodičia, len málo škôl ich cez prázdniny oslovilo.
Učitelia síce privítali zmenu učebných osnov, ale nepáči sa im, že po novom budú musieť učiť zo starých učebníc. Na nové knihy pre všetky predmety si budú musieť počkať, kým ministerstvo vyberie vo výberovom konaní ich autorov a potom dá knihy vytlačiť.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Mikolaj: Rozhodnú najbližšie dva–tri roky
Dôležitejšie ako štart reformy budú nasledujúce roky, tvrdí minister školstva JÁN MIKOLAJ zo SNS.
Spávate pred štartom reformy pokojne?
„Stále sme v prípravnej fáze. Skutočná reforma sa ukáže až v praxi, v tom ako budú učitelia vyučovať, aké metódy budú využívať, aké budú výsledky žiakov. To potrvá minimálne dva až tri roky. To bude rozhodujúce obdobie.“
Urobili ste všetko preto, aby ste učiteľom začiatok reformy uľahčili?
„Nejde ani tak o uľahčenie, ako o to, že im pripravíme čo najviac podkladov. Reforma sa nedá naučiť. Môžeme pripraviť legislatívu, môžeme im ukázať vzory, ale maximum je na učiteľoch. Reforma však už dáva učiteľom priestor na zmeny. Počas najbližších štyroch rokov budeme uskutočnovať stovky kurzov a školení. Pripravujeme aj nový zákon o pedagógoch, ktorý bude pre samotných učiteľov možno ešte dôležitejší ako školský zákon.“
Mnohí učitelia kritizujú, že im chýbajú nové učebnice. Kedy ich dostanú?
„Nie je to tak. Reforma sa začína od prvých ročníkov, takže sa mení približne 20 percent učiva a na to sú nové učebnice vypracované.
Na 95 percent už učebnice na školách sú, ostatné budú doručené v najbližších dňoch.“
(vev)
Učitelia si prázdniny pokaziť nedali
BRATISLAVA. Je štvrtok, posledný pracovný deň pred začiatkom školského roka. Na Základnej škole na Hlbokej ceste v Bratislave to vyzerá, akoby sa už začal. Všade je rušno.
V škole sú však len učitelia, ktorí pripravujú triedy na nový školský rok. Má byť iný ako predchádzajúce, odštartuje dlho očakávanú reformu.
Pred prázdninami sa hovorilo, že prípravou na ňu učitelia prídu o časť voľna. Na Hlbokej sa to nestalo. „Nezaťažovala som učiteľov tým, že by každý dostal na prázdniny domácu úlohu,“ hovorí riaditeľka školy Elena Uríčková. Všetci však vedeli, čo ich čaká.
Do práce sa vrátili v pondelok, týždeň pred začiatkom školy. Najskôr absolvovali školenie z novej legislatívy. K novému zákonu pribudli cez prázdniny rôzne vyhlášky. Učitelia si ich museli doštudovať a popritom zvládnuť poriadok v triedach. Cez prázdniny vymieňali umývadlá, kachličky a nábytok. Do utorka, keď prídu žiaci, musí byť všetko pripravené. „Musí byť, aj keď tu cez voľno nabehneme,“ hovorí Uríčková.
Z reformy vraj učitelia obavy nemajú. „Pokiaľ má učiteľ dlhoročné skúsenosti, tak sa zorientuje,“ povedala Uríčková. Hoci by školy mali v týchto dňoch finišovať s prípravou školských vzdelávacích programov, na Hlbokej nič oficiálne spísané nemajú.
Riaditeľka to vysvetľuje aj tým, že učitelia len tento týždeň absolvovali potrebné školenie. Podľa riaditeľky z neho prišli viac zdeprimovaní.
Uríčková je však optimistka. Do konca septembra vraj bude všetko pripravené, aj na papieri. Víziu o tom, na čo by sa škola mala zamerať, má totiž dávno. Tvrdí, že mnohé z reformy už zaviedli. Žiakom nie sú cudzie rôzne projekty, výučba angličtiny a nemčiny už v prvom ročníku je tiež samozrejmosťou.
Preto si riaditeľka nemyslí, že nových prvákov čaká výrazná zmena oproti ich predchodcom. Ťažšie to bude u piatakov. Najmä v matematike, kde reforma zasiahla do osnov viac. Piatakov teda čaká opakovanie učiva. Učitelia musia zvoliť formu vyučovania, ktorá im staré učivo spestrí.
Školy mali na prípravu reformy len tri mesiace, Uríčková by však nebola za jej odklad. No je si istá, že za pochodu sa ukáže ešte veľa vecí, ktoré bude treba riešiť. Od školských inšpektorov očakáva zhovievavosť. Tí môžu zariadiť, aby bol štart reformy bezbolestný. „Pokiaľ nás inšpekcia nechá zorientovať sa a nebude nás naháňať, tak to zvládneme,“ hovorí riaditeľka.
Väčšie obavy než zo spustenia reformy má riaditeľka z toho, či nájde nové učiteľky. Krátko pred začiatkom školy jej dve dali výpoveď.
Chýbajú jej aj učebnice, ale s tými má problémy stále. Najprv sa podľa Uríčkovej nerobili dotlače, lebo chýbali peniaze. Teraz sa nerobia, lebo sa čaká na nové učebnice. „A zatiaľ nemáme žiadne,“ hovorí riaditeľka.
Veronika Šutková