BRATISLAVA. Dve verejné súťaže na rekonštrukciu vozňov v hodnote viac ako dve miliardy korún vyhrala pred pár dňami spoločnosť ŽOS Trnava. Jej majiteľom je Vladimír Póor, bývalý privatizér z čias Mečiarových vlád. V súčasnosti ho pozorovatelia spájajú so Smerom.
Firma získala zákazky aj napriek tomu, že jej ponuka bola o 700 miliónov vyššia ako predpokladaná cena štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá súťaž vyhlásila. ŽOS Trnava bola totiž jediným záujemcom o ne. Súťažné podmienky si však zobrali aj dve ďalšie spoločnosti - ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn.
Na čele ŽOS Vrútky stojí Víťazoslav Moric ml., syn exposlanca za SNS Víťazoslava Mórica.
Na otázky, prečo sa do tendra neprihlásili, keď si prebrali súťažné podklady, odmietol odpovedať.
Aj Deutsche Bahn, teda nemecké železnice, na súťaženie rezignovali. Ani ony nechceli o pozadí svojho rozhodnutia informovať. „Nebolo by to korektné,“ povedal nám hovorca Deutsche Bahn Bernd Weiler.
Vyhlasovateľ súťaže, Železničná spoločnosť Slovensko, si myslí, že dôvodom neprihlásenia sa týchto firiem do súťaže bol najmä rozsah technického riešenia, ktorý požadovali. Podľa hovorcu spoločnosti Jána Keresteša výsledná cena, ktorú navrhla ŽOS Trnava, je primeraná.
Iné podmienky, iná cena
V súťažných podkladoch Železničná spoločnosť Slovensko počítala s nižšou cenou oproti tej, akú nakoniec ponúkla ŽOS Trnava. Rozdiel je 700 miliónov. Železničná spoločnosť to vysvetľuje rozšírením technických požiadaviek na modernizáciu vozňov, lebo firma mala na ňu viac peňazí. Technické podmienky modernizácie totiž spoločnosť začiatkom roku 2008 zmenila. „Prvý (nižší) stanovený rozsah technického riešenia z októbra 2007 zodpovedal vtedy predpokladaným finančným možnostiam Železničnej spoločnosti Slovenska. Začiatkom roku 2008 boli zvýšené finančné možnosti na modernizáciu osobných vozňov a z toho dôvodu sme mohli požadovať rozšírený rozsah technického riešenia,“ povedal Keresteš.
Prečo v takom prípade Železničná spoločnosť nezvýšila aj odhadovanú cenu v súťažných podkladoch, zostáva otázkou. Štátna firma nám na ňu totiž neodpovedala.
A tiež otázkou zostáva, či by ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn svoje ponuky nepredložili, keby k požiadavkám na vyššie technické riešenie železničiari pripojili aj zvýšený odhad ceny. Pôvodná nízka odhadovaná cena pri zvýšených nákladoch mohla jednoducho súťažiacich od účasti v tendri odrádzať. Zvlášť, keď jednou z jeho hlavných podmienok bola čo najekonomickejšia ponuka.