KOŠICE. Košičania budú od 1. januára budúceho roku platiť za mestskú hromadnú dopravu s najväčšou pravdepodobnosťou viac. Podľa generálneho riaditeľa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Michala Tkáča na zvýšenie cien jestvujú objektívne dôvody, nesúvisia však s prechodom na jednotnú európsku menu.
Manažment dopravného podniku, ktorého stopercentným akcionárom je mesto, o konkrétnom návrhu ešte nerozhodlo. Zvýšenie cien by však nemalo byť výrazné. „Nechceme stratiť cestujúcich, skôr naopak,“ zdôraznil Bruňák.
Prechod na euro
Pri úprave cestovného bude dopravný podnik vychádzať z platnej tarify, ktorú prepočíta podľa konverzného kurzu.
Problémom však ostáva zaokrúhľovanie cien. Automaty na predaj cestovných lístkov, ktoré sú na trhu, totiž neakceptujú jedno a dvojcentové mince. Podobne ako v Bratislave a ďalších mestách budú teda musieť zaokrúhľovať na päť centov.
Za jednorazový 12–korunový lístok, ktorý by mal stáť po prepočte 0,398 eura, by mal cestujúci teda zaplatiť 40 centov, sedemnásťkorunový (0,564 eura) by mal stáť 55, alebo 60 centov, dvadsaťkorunový (0,663 eura) by mal stáť 65 alebo 70 centov.
„Zaokrúhľovať budeme tak, aby vplyv na cestujúcu verejnosť bol čo najmenší. Ďalšie straty pre prechod na euro si nemôžeme dovoliť,“ povedal generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Nové automaty
Zavedenie euromeny si vyžiada investíciu okolo troch miliónov korún na nákup nových automatov. Reinštalácia starých je totiž podľa DPMK nerentabilná a podľa výrobcu dokonca technicky nemožná. Len dva zo 44 automatov sa dajú prestaviť na euro.
Podnik už kúpil osem nových zariadení s dotykovým displejom, ďalších 22 pribudne do konca tohto roku. Nové automaty ponúknu trinásť druhov cestovných lístkov, umožňujú dobíjať bezkontaktné čipové karty a platiť rôznymi mincami či bankovkami. Teraz sa dá v automate kúpiť len jeden druh cestovného lístka výlučne za mince.
„Najvýhodnejšie sú bezkontaktné čipové karty. Ľudia s elektronickou peňaženkou aj po prechode na euro ušetria,“ tvrdí Ladislav Bruňák, predseda predstavenstva DMPK a poslanec mestského zastupiteľstva.
S prechodom na euro zdražovanie cestovného podľa vedenia DPMK nesúvisí.
Nezvyšovať cestovné pri raste cien energií, najmä nafty, mzdových nákladov a ďalších vstupov by bolo podľa predsedu predstavenstva, Ladislava Bruňáka farizejstvo.
„Buď mesto zvýši dotácie na vyrovnanie rozdielu, alebo sa zvýšené náklady premietnu do ceny. Samozrejme, do úvahy pripadá aj možnosť kombinovať tieto dva ekonomické nástroje,“ povedal Bruňák.
Autor: Mikuláš Jesenský