BRATISLAVA – Čistý zisk poisťovne UNIQA bol v minulom roku skoro 39 miliónov korún, čo je skoro dvojnásobne viac ako v predošlom roku. „Hospodársky výsledok v roku 2000 bol pre nás veľmi potešiteľný,“ povedal generálny riaditeľ poisťovne Peter Doleschalek. Za minuloročný výsledok poisťovňa do veľkej miery vďačí poklesu škodovosti, keď musela na poistných plneniach vyplatiť o sedemnásť percent menej ako pred rokom.
Predpísané poistenie poisťovne UNIQA dosiahlo v minulom roku 849 miliónov korún, čo predstavuje nárast o 3,4 percenta. Rast predpísaného poistného ťahalo životné poistenie, kde objem predpísaného poistného stúpol o 36 percent na 123 miliónov korún. Na druhej strane predpísané poistné v neživotnom poistení kleslo zo 697 miliónov korún na 681 miliónov korún.
Podľa Doleschaleka to spôsobili dva faktory. Na jednej strane boom predaja automobilov vrcholil pred štyrmi rokmi, keď si obyvatelia a podnikatelia nakúpili na lízing vozidlá, ktoré si museli dať povinne poistiť. „Po troch rokoch, keď sa im lízing skončil, si už poistenie nepredĺžili,“ dodal Doleschalek. Na druhej strane konkurenčný boj medzi poisťovňami poskytujúcimi havarijné poistenie ešte stále tlačí ceny nadol.
Slabý rast bol charakteristický v minulom roku pre celý trh neživotného poistenia. Medziročne vzrástol o šesť percent, čo je však do veľkej miery dôsledkom nárastu ceny zákonného poistenia škody spôsobenej prevádzkou motorového vozidla. Na porovnanie: objem životného poistenia v minulom roku vzrástol o 31 percent.
V tomto roku plánuje UNIQA dosiahnuť rast v neživotnom poistení a udržať si vysoké tempo rastu v životnom poistení. Tento plán sa spoločnosti zatiaľ darí plniť – v prvom kvartáli dosiahlo predpísané poistné 220 miliónov korún, čo je o približne 30 miliónov viac ako pred rokom. Na tomto výsledku sa pritom podieľal rast v životnom aj neživotnom poistení.
Poisťovňa okrem toho zvažuje, či požiada o licenciu na predaj povinne zmluvného poistenia motorových vozidiel od budúceho roku, keďže má pochybnosti o fungovaní nového systému v tej podobe, v akej ho vláda schválila. Predstavitelia poisťovne považujú povinne zmluvné poistenie, ktoré im neumožní zvýšenie cien o viac ako 30 percent, za nebezpečné, keďže sadzby sú príliš nízke. Podľa Doleschaleka v okolitých štátoch stojí ročné poistenie porovnateľného modelu auta dva- až trikrát viac ako na Slovensku. „Možno budeme predávať toto poistenie len svojim klientom,“ uzavrel Doleschalek.
GABRIEL KÁDASI