Schmögnerová sa obáva poplatkov za EÚ

BRATISLAVA – Ministerka financií Brigita Schmögnerová včera vyjadrila znepokojenie nad výškou poplatkov, ktoré bude musieť Slovensko ako člen Európskej únie platiť každý rok do spoločnej pokladnice v Bruseli. Výšku nášho ročného členského v únii pr

BRATISLAVA – Ministerka financií Brigita Schmögnerová včera vyjadrila znepokojenie nad výškou poplatkov, ktoré bude musieť Slovensko ako člen Európskej únie platiť každý rok do spoločnej pokladnice v Bruseli. Výšku nášho ročného členského v únii pritom odhadla na 1,1 percenta z HDP, teda približne 9 až 10 miliárd korún.

Jasnú predstava o zdroji týchto peňazí zatiaľ nemá ani ministerstvo financií. „Je jedno, z akých zdrojov by sme to odviedli. Podstatné je, že by to znamenalo, že by sme tieto prostriedky nemohli použiť v rozpočte SR, povedala ministerka. Schmögnerová vylúčila možnosť zavádzania novej dane, ktorá by mala vzťah s platením poplatkov. „Samozrejme v žiadnom prípade nechceme ísť cestou vyrúbenia nijakej európskej dane,“ zdôraznila. V súčasnosti je známy len čiastkový zdroj peňazí na poplatky – stanú sa ním príjmy z cla a DPH vyberanej pri dovoze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ministerky financií by však „poplatkový problém“ nemusel mať až také rozmery: „Nazdávame sa, že by bolo len správne, aby nové členské štáty mali možnosť dostať také zvýhodnenie, aké dostali členské štáty v predchádzajúcich rozšíreniach. …V každom prípade sa pristúpilo minimálne k redukcii týchto poplatkov,“ povedala a upozornila pritom na príklady vstupu Rakúska, Švédska a Fínska.

Za možnú cestu zníženia poplatkového bremena, ktorú predstavila aj svojim rezortným kolegom z V4, považuje ministerka dočasný odklad platenia členských poplatkov. Ministerka sa spolieha na to, že spoločný postup kandidátskych krajín by mohol posilniť ich pozíciu pri vyjednávaní o tejto otázke s EÚ.

Rakúsko v prvých rokoch svojho členstva odvádzalo Bruselu približne 10 miliárd šilingov, čo zodpovedalo 0,4 percenta rakúskeho HDP. Prínos z členstva v únii bol pre krajinu a najmä pre jej metropolu Viedeň omnoho vyšší. Prvé štyri roky v únii znamenali pre Rakúsko napríklad zvýšenie objemu priamych zahraničných investícií o 60 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Poplatky člena EÚ sa okrem cla a DPH odvodzujú od rastu ekonomiky a závisia aj od ďalších zdrojov štátu. (jj, tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 681
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 468
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 448
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 454
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 580
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 993
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu