BRATISLAVA. Na Slovensku sa o polnoci začal predávať mobilný telefón iPhone. Žiaden iný prístroj v posledných rokoch nevyvolal v zahraničí taký rozruch a emócie.
Na Slovensku sa to podarilo už deň pred začiatkom predaja. T–Mobile zverejnil ceny prvý včera o polnoci, Orange o deväť hodín neskôr a T–Mobile vzápätí slávnostne ohlásil zlacňovanie, keď zistil, že konkurent je o niekoľko tisíc korún lacnejší.
Produkt Apple má vo svete úspech. Firma sa vzoprela trendu zložitých telefónov a ponúkla vyspelý telefón, ktorého hlavnou úlohou je vyzerať príťažlivo a jednoducho sa nechať ovládať. Je to aj prvý telefón, na ktorom sa prezerajú internetové stránky takmer tak pohodlne ako v bežnom počítači. Nová verzia iPhone 3G obsahuje satelitnú navigáciu, čo ocenia vodiči.
Bola to revolúcia
Bezkonkurenčný internetový prehliadač spôsobil v USA revolúciu v mobilnom prístupe na web. Ľudí, ktorí ho využívajú, pribudlo hneď niekoľkonásobne.
Na Slovensku sa až taká revolúcia čakať nedá. Cenová politika Apple ponúka európskym operátorom telefóny za rovnaké sumy v eurách ako v dolároch, a tak môže byť u nás iPhone skôr než trendová hračka mladých manažérsky telefón.
Samostatná kategória
Pre operátorov iPhone predstavuje samostatnú kategóriu. Najlacnejšie paušály u oboch operátorov zahŕňajú 150 predplatených minút od tisíc korún a neobmedzené dátové prenosy, ktoré sú v ponuke českých operátorov, budete hľadať márne. Práve rýchle dátové pripojenie, ktoré zrýchľuje surfovanie po webe, je pritom lákadlom nového prístroja.
T-Mobile ponúka k paušálom 1 gigabyte predplatených dátových prenosov. Orange ponúka dvojnásobok dát, ale o niečo menej voľných minút.
„Cítime obrovský záujem. Sčasti ho spôsobuje to, že ide o imidžovú vec, ale cítiť i značný technologický posun,“ povedal hovorca spoločnosti T–Mobile Slovensko Andrej Gargulák.
Operátori tajili ceny, aj podrobnosti o paušáloch do poslednej chvíle. Prvý zverejnil ceny T-Mobile, pričom cena telefónu pri najlacnejšom programe presiahla 6-tisíc korún, teda približne o tretinu viac ako cena dotovaného iPhonu v USA. Potom, ako ceny zverejnil Orange, išiel bleskovo s cenou dolu aj T–Mobile a dorovnal konkurenta.
Kúzlo Apple je u nás trochu slabšie
Operátori si okolo iPhone vystavali silné marketingové akcie. Aj napriek tomu, že značka Apple je na Slovensku slabšia ako v zámorí.
Na niektoré veci sú ľudia ochotní čakať veľmi dlho. Keď sa k nim už môžu dostať, chcú ich mať hneď a najlepšie ako prví.
Okrem kníh o Harry Potterovi sa k takémuto trendovému tovaru zaradil aj iPhone. Rovnako ako knižky o mladom čarodejovi, dorazil na Slovensko mesiace po uvedení na trh v západných krajinách.
Predajcovia ho začali predávať minútu po tom, ako padlo embargo od Apple.
Orange aj T-Mobile sa snažia využiť marketingovú auru, ktorá sa s výrobkami Apple spája už roky. To, čo je od Apple, musí byť trendové, so skvelým dizajnom a novým nápadom.
Týždne na telefón upozorňovali prostredníctvom odpočítavania času do začiatku predaja na svojich weboch. Ku vchodu do bratislavskej predajne T–Mobile, kde sa iPhone predáva od tejto polnoci, viedli šľapaje s firemnou farbou. Sľubovali inváziu, ktorá začne 22. augusta. Webové stránky sa iPhone venujú týždne a do diskusií prispievajú stovky ľudí.
Mánia okolo iPhone je však na Slovensku v porovnaní so zahraničím len veľmi mierna. Na porovnanie – pri júlovom štarte telefónu v Japonsku čakali ľudia pred obchodmi v zástupoch už dva dni pred tým, ako sa prístroj začal predávať.
Študent z Nagoje precestoval do Tokia vyše 300 kilometrov, len aby sa dostal k telefónu medzi prvými. „Profesor je tiež fanúšik Apple. Uvoľnil ma bez problémov,“ povedal Hiroyuki Sano. Typické – identifikácia konzumentov s výrobkom je u tejto značky zvyčajne silná.
V Británii sa zásoby určené na on–line predaj novej generácie iPhone minuli ešte skôr, ako sa začal predávať.
Na Slovensku je záujem o Apple menší. Obaja operátori zaregistrovali približne 15-tisíc záujemcov o nový telefón ešte pred začiatkom predaja. Orange predpokladá, že približne 40 percent z nich si telefón naozaj kúpi. Zástupcovia oboch operátorov tvrdia, že majú dosť zásob, aby vyhoveli záujmu všetkých zákazníkov. Orange si vraj zabezpečil rovnaký počet telefónov, ako majú k dispozícii poľskí operátori.
(pst)
Cenu určuje najmä veľkosť trhu
Suma, ktorú za iPhone zaplatíte, sa výrazne líši podľa toho, kde si prístroj kúpite. Cena sa líši podľa krajiny, operátora a paušálu a pohybujú sa od jednej koruny – s najdrahším paušálom na Slovensku – po viac ako 15–tisíc korún s najlacnejším paušálom v Belgicku. Ceny ovplyvňujú náklady operátorov, ktoré sa na väčšom trhu lepšie rozložia medzi zákazníkov, ale aj úroveň konkurencie či predpokladaný dopyt. Vo všeobecnosti platí, že ceny zariadení sú na väčších trhoch, ako v Spojených štátoch či v Nemecku, nižšie.
(pst)
Recenzia
Je iný ako v reklame
Reklama sľubovala zážitok z jednoduchého ovládania štýlového telefónu. Neklamala, očarenie však môže ľahko opadnúť.
Pri prvom stretnutí s telefónom iPhone vás možno prekvapí rozmer. Apple ukazoval, že sa pohodlne vojde do dlane, v skutočnosti vo svojej triede patrí medzi tie väčšie a ťažšie zariadenia. Vo vrecku sa však aj vďaka oblým hranám nosí veľmi príjemne a nezavadzia.
Hneď na prvý pohľad upúta jednoduché ovládanie. Jedným posunom prstu po obrazovke sa pohybujete v menu alebo prehliadate albumy s hudbou. Roztiahnutím dvoch prstov si zväčšíte webovú stránku alebo priblížite mapu s presným údajom, kde sa nachádzate.
Podobne intuitívne ovládate aj ďalšie programy v telefóne. V škatuli síce nájdete aj návod na ovládanie, ten ale vysvetľuje len päťnásť základných pokynov. Na ostatné veci – napríklad nastavenie budíka alebo emailovej schránky – musíte prísť sami. Po rozbalení preto prístroj skôr pripomína logickú hračku ako skutočný telefón.
Paradoxne iPhone 3G zanedbáva to, čo je považované za základ – telefonovanie a písanie sms. Výrobca tvrdil, že úplne nanovo vymyslel tefelonovanie, zdá sa však, že sa snažil až príliš a zbytočne objavoval aj to, čo radšej mohol odpozerať od lepšej konkurencie. Najväčšou chybou je asi nešikovné vyhľadávanie v zozname kontaktov.
Podobne je to aj s písaním esemesky. Mobil nedokáže porátať, koľko znakov ste už napísali a po odoslaní zobrazuje správu v malých bublinkách ako v chatovacích programoch. Komu nevyhovuje dotyková klávesnica, bude robiť pri písaní časté preklepy.
iPhone výrazne zaostáva za konkurenciou aj v ďalšej oblasti. Má len dvojmegapixelový fotoaparát, ktorý nedokáže viac, ako odfotiť jednu snímku. Chýba tiež možnosť upraviť snímky a ak chcete nahrať video, zabudnite na to. Pritom to v súčasnosti dokážu aj najlacnejšie telefóny.
Miro Šifra
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Autor: tb