Spotrebiteľské správanie sa v súčasnosti výrazne mení. Jednoducho, ľudia dnes nakupujú inak, než v minulosti. Sú čoraz náročnejší.
Prv, kým niečo kúpia, chcú to najprv vyskúšať. Nekupujú hneď všetko naraz, ale po častiach. Vyhľadávajú nevšedné zážitky a skúsenosti.
Kúpené výrobky či služby si podľa možnosti vylepšujú („customizujú“) tak, ako im to vyhovuje.
A pokojne ich potom vymieňajú za iné ich produkty a služby. Spotrebiteľská revolúcia? Prečo nie.
Lavína inovácií
Isteže, otázne je, či zmeny v spotrebiteľskom správaní sú dôsledkom alebo príčinou všetkých tých inovácií a nových výrobkov, ktoré dnes firmy chrlia ako na bežiacom páse. V každom prípade však firmy venujú nemálo úsilia tomu, aby pochopili, čo sa to dnes so spotrebiteľom vlastne deje. Paradoxne, firmy prostredníctvom data miningových procesov spracovania údajov a etnografických štúdií vedia o správaní svojich zákazníkov oveľa viac, než samotní zákazníci.
Majú tak náskok, vďaka ktorému môžu na trh uviesť nový výrobok presne v tom okamihu, keď potreba takéhoto výrobku v hlavách spotrebiteľov iba dozrieva.
Ktovie, ktoré zo súčasných inovatívnych riešení sa na trhu ujmú: espresso vyrobené z červeného čaju, domáce protipožiarne zariadenie, ktoré obsahuje hasiaci prístroj atraktívneho vzhľadu, detektor dymu a alarm, nabíjacie kiosky pre mobilné telefóny, personalizované cukríky M&M’s, lekcie tanca poskytované cestujúcim na parížskom letisku zadarmo... ? Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, každý z týchto nápadov ilustruje niektorý zo súčasných trendov spotrebiteľského správania.
Víno v skúmavkách
Napríklad istá francúzska spoločnosť prišla s nápadom baliť vzorky kvalitného vína do sklenených túb podobajúcich sa baleniu cigár. Geniálny nápad. Víno sa teší čoraz väčšej obľube, no keďže priemerný zákazník nemá toľko poznatkov a skúseností, obával sa v obchode vziať si celú fľašu. Odteraz však má možnosť kúpiť si vzorky a najprv vyskúšať, ktorá odroda mu chutí a ktorá nie. Sklenené tuby sú balené v kartónových škatuľkách minimalistického dizajnu a uspokojujú aj estetické cítenie zákazníka. Podľa výrobcu, sú tieto vzorky vhodné na cestovanie, umožňujú servírovať ku každému jedlu to správne víno a sú ideálne pre tých, ktorí sa chcú začať učiť niečo o víne.
Tento nápad presne zapadá do súčasných trendov spotrebiteľského správania: najprv vyskúšať vzorky, potom kúpiť celú fľašu.
Autor: Marián Timoracký, marketingový poradca, United Consultants